-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Neste Mazda CX-5
Her er Mazda i ferd med å teste sin norske bestselger i ny innpakning. Den kan snart stå på en scene, men er et stykke unna garasjen din.
Da CX-5 ble lansert i 2011, var den første modell basert på Mazdas SkyActive-teknologi, hvilket innebar at absolutt alt var nytt, fra plattform, chassis og karosseri til motorer og girkasser.
Bilen ble en umiddelbar suksess i Norge, og har i perioder vært Norges mest solgte SUV. I fjor og hittil ble den kun slått av Outlander og RAV4 som begge kan skilte med hybridteknologi, noe som foreløpig ikke er tema hos Mazda.
Etter fem år på markedet nærmer det seg uvilkårlig et generasjonsskifte, selv om CX-5 fikk en facelift i 2014. Trolig kommer den på markedet sent i 2017 som en 2018-modell.
Til Los Angeles?
Mazda ønsker ikke å kommentere saken, men det er ikke umulig at vi får mer informasjon når LA Auto Show åpner i midten av november.
Mazda har nemlig droppet Paris-utstillingen i høst, til fordel for Los Angeles. USA er jo verdens viktigste marked for SUV-er, så det kan være en fin anledning til å vise neste CX-5.
Trolig velger Mazda å holde bilen i tilsvarende format som dagens modell, og sannsynligvis fortsetter de å bruke samme plattform i en revidert utgave.
Evolusjon
Designmessig blir den heller ingen revolusjon. Vi har jo sett at nyere modeller som lillebror CX-3, storebror CX-9 og den spesielle Kina-modellen CX-4 følger samme designretning som CX-5.
Drivlinjene blir de samme som i dagens modell, der dieselmotor i kombinasjon med firehjulsdrift og automatgir er mest populært. Men Mazda har også gode alternativer for dem som foretrekker bensinmotor.
CX-5 med forhjulsdrift er nok et populært alternativ i mange land, men i Norge er AWD-andelen over 97 prosent. Og slik vil det nok være – også etter generasjonsskiftet.