-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Sportslig SUV-krysning
Mazda har utviklet en imponerende bil, men her i landet er den i praksis uselgelig før den kommer med dieselmotor.
Først publisert i Bil 10-2007.
Prismessig konkurrerer Mazda CX-7 med statuspregede biler som BMW X5, Mercedes ML, Porsche Cayenne og Nissan Murano. Som produkt er det imidlertid naturlig å sammenligne CX-7 med Honda CR-V, Opel Antara, Toyota RAV4 og Land Rover Freelander 2.
Når en 260-hesters bensinmotor, som den deler med blant andre Mazda 6 MPS, er eneste mulighet under panseret, er dermed bilen nærmest uselgelig i et land med så motorekstreme avgifter som her på berget. Av bilens pris stikker staten av med over en halv million kroner.
Store endringer
CX-7 har eksistert et års tid i USA, men når bilen nå er klar for Europa har den gjennomgått så vidt omfattende endringer at 30 prosent av bilens komponenter er forskjellige.
Fronten med spoilere og tåkelys er endret, motoren er modifisert, og Europa får i første omgang bare 6-trinns manuell gearkasse (med automat som i USA klarer den ikke avgasskravene her). Innvendig er det lagt vekt på å heve kvalitetsfølelsen – men vi har ingen forståelse for at en moderne bil på dette nivået er konstruert uten lengderegulering av rattet, bare tilt. Her i Europa er CX-7 en ren firehjulstrekker, mens den også selges med 2WD i USA.
Sjefdesigner Iwao Koizumi sier til Bil at han bevisst har lagt bilen i sportslig retning. Han kaller den en sportscrossover, og mener en krysning mellom en SUV og en sportsbil. Det siste synes vi er å ta litt i, for selv om hjulopphenget er mer sportslig enn komfortabelt, motoren byr på imponerende skyv, spesielt mellom 2500 og 3000 o/min., og styringen er både presis og sportslig, er det vanskelig å hente frem en sportslig kjørefølelse i en bil som veier 1700 kg og har et forholdsvis høyt tyngdepunkt. Gearskiftet er silkemykt, men det er forholdsvis tungt å få lagt inn reversen.
Kompromiss
På grunn av at rattet bare har toveis regulering, blir sittestillingen nødvendigvis et kompromiss, spesielt for de langbeinte blant oss. Når avstanden til pedalene er korrekt, skulle jeg gjerne trukket rattet noe nærmere meg. Skinnsetene byr ellers på god komfort, med god sidestøtte i ryggen og med rikelige reguleringsmuligheter. Venstrefoten finner en bred og god fothviler, mens høyrebeinet har god sidestøtte mot midtkonsollen.
Ved landeveiskjøring på vanlig, fin asfalt er det et behagelig lavt støynivå i bilen, men det er mye hjulstøy når underlaget er grov asfalt. Det sportslige oppsettet betyr dessuten en del risting og vibrasjoner på ujevn vei.
Fakta om Mazda CX-7: