-
Werksta Bergen:
Takserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Sportsbil fra MG
Det sier litt om den tiden vi lever i at det er en overraskelse at MG skal bygge sportsbil. Men nå lover de oss en – den skal presenteres 31. mars.
Omtrent samtidig med at den norske importøren presenterte en ny el-stasjonsvogn, MG 5, og den nye SUV-en, Marvel R Electric gikk MG Owners Club bananas over noen bilder som hadde begynt å lekke ut på nettet.
Det er verdens største merkeklubb, stiftet for nesten 50 år siden, og selv om det selvfølgelig er de «ekte» MG-modellene de omfavner varmest, er de ikke mer snobbete enn at de ser at dagens MG er i nær familie med den opprinnelige Nuffield Garage.
Og når SAIC, kineserne som for tiden verner om MG-navnet, kommer med noe som kan minne om gamle dager – kanskje blir det en ny MGB? – er det klart de begynner å hoie. Det får ikke hjelpe om den skal hete Cyberster.
Bildene kom visstnok først via engelske Autocar, men det er ikke tvil om at dette er ekte vare, og fabrikken har selv fortalt at den offisielle avdukingen vil skje om en ukes tid.
De foreløpige teaser-bildene viser at vi snakker om en todørs roadster med et så langt panser at man nesten kunne håpet på en rekkesekser. Et avansert sjåførmiljø er tydelig og en ganske kort, skarpt avsluttet hekk er på plass.
Den likner ikke på noe som har kommet derfra tidligere – det er ikke en gang hentet noen sentimentale trekk fra den siste britiske utgaven, MG TF.
Ikke et ord om tekniske detaljer foreløpig. Vi vet ikke engang om det er en kommende produksjonsbil de gir oss glimt av, eller om det bare er en konseptbil som skal demonstrere SAICs telemetriske talenter og vise hvor langt de er kommet innen selvkjøring.
Men det jeg kan tilføye er at SAICs måte å håndtere design på imponerer. De har et sentralt studio i Shanghai der selskapets globale design-sjef, Shao Jingfeng, residerer.
Studioet i Birmingham ble aldri lagt ned, de har produsert jevnt og trutt, og for to år siden åpnet de et nytt i sentrale London.
Disse to anleggene, SAIC Advanced Birmingham og SAIC Advanced London, sysselsetter rundt 40 designere til sammen, pluss andre fagfolk – ikke minst modellmakere.
Carl Gotham, sjefen for de to engelske studioene, har også dratt i gang en SAIC Challenge for unge designstudenter som dels gir MG muligheter til å hente friske impulser utenfra og dels gir et par utvalgte studenter muligheter til virkelig å vise sine arbeider og jobbe med seriøse mentorer.
Vår egen Trym Abrahamsen har du møtt i BIL tidligere, og på BilNorge har vi blant annet gjengitt deler av hans portfolio. Der finner du for eksempel hans MG Bris, som han vant konkurransen med i 2018.
Han var ganske klar på hva dette hadde betydd for ham:
– Å bli en del av et studio-miljø en hel, lang sommer, sammen med proffe folk som virkelig fulgte meg opp, har gjort at nivået mitt har hevet seg betraktelig. Og selvfølgelig har det vært kult å jobbe med andre teknologier, som VR, i designprosessen, og å forstå hvilke kunnskaper og evner som er nødvendig for morgendagens designere.
– Å vinne denne konkurransen åpnet virkelig mange dører for meg. Du får kontakt med mange folk fra industrien, og du får tilgang til verktøy som hjelper deg videre på din bildesign-karriere.
– Toppen av kransekaken var selvfølgelig å få komme til studioet i Shanghai og se Alias-modellen min bli utviklet til en virkelig modell. Det er noe jeg ikke tror man opplever i andre konkurranser.
– Som student er jeg virkelig glad for at jeg fikk denne anledningen til å ta de første skritt inn i den proffe virkeligheten, fortalte han blant annet.
Det jeg er spent på nå er om jeg kommer til å se noe av Tryms Bris når MG presenterer hele sin Cyberster den 31. mars.