-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
Tesla Cybertruck:
Blir dyrere og får kortere rekkevidde enn lovet
Tesla avholdt i går et arrangement hvor de røpet detaljer om sin etterlengtede Cybertruck. De første kundene fikk sine biler utlevert her.
Bilen er to år forsinket i forhold til den originale planen, men det er jo ingen uvanlig situasjon for Tesla. Selskapet har publisert tre modeller på sine nettsider, men sier at pris og rekkevidde er foreløpige estimater.
Levring av basismodellen med bakhjulsdrift skal starte i 2025 med et prisestimat på 60.990 dollar. Det er femti prosent høyere enn prisen Elon Musk antydet da han første gang presenterte Cybertruck med priser fra $40.000, men det kan muligens komme en rimeligere modell i fremtiden.
Tre varianter
Nettsiden oppgir en estimert rekkevidde på 250 miles (402 km), 0-60 mph på 6,5 sekunder, toppfart på 112 mph (180 km/t) og maks tilhengervekt på 7500 pund (3402 kg).
Videre lover Teslas nettside at en Cybertruck med firehjulsdrift skal leveres kunder fra 2024 med priser fra $79.990 og estimert rekkevidde på 340 miles (547 km). Denne får 600 hester, gjør 0-60 mph på 4,1 sekund, har toppfart på 112 mph og kan trekke inntil 11.000 pund (4989 kg). Bilen har en egenvekt på 6603 pund (2995 kg).
Toppmodellen – som Tesla har døpt Cyberbeast – med 845 hk skal koste 99.990 dollar og skal også leveres fra 2024. Her oppgir Teslas nettside rekkevidde på 320 miles (515 km), 0-60 mph på 2,6 sekunder og toppfart på 130 mph (209 km/t).
Kortere rekkevidde enn antydet
Tesla skal tilby en Range Extender i form av en ekstra batteripakke «på størrelse med en verktøykasse» som vil øke rekkevidden på Cyberbeast til 440 miles (708 km) og på modellen med firehjulsdrift til 470 miles (756 km).
I den opprinnelige presentasjonen lovet Musk rekkevidde på 500 miles (804 km), men det har ingen av modellene som er annonsert så langt.
Cybertuck er det amerikanerne definerer som «full-size truck» med en lengde på 568 cm, en bredde på 241 cm og en høyde på 180 cm. Den er med andre ord lite egnet for norske parkeringshus. Lasteplanet har en lengde på 182 cm og en bredde på 122 cm. Bakkeklaringen er oppgitt til 43 cm takket være luftfjæring og aktive dempere.
Produksjonen av Cybertruck startet i Austin, Texas i juli, og modellen er så langt forbeholdt hjemmemarkedet. Trolig vil det i fremtiden komme en mindre utgave som er bedre egnet for eksport.