-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kollisjonsslakt for pickuper
Isuzu D-Max og Nissan Navara pickup får strykkarakter i en ny EuroNCAP kollisjonstest. Importørene smeller tilbake mot testene og EuroNCAP.
EuroNCAP har for første gang kollisjonstestet pickuper. Og resultatene for tre modeller viser meget store variasjoner.
Nissan Navara får bare 1 stjerner og Isuzu D-Max 2 av 5 mulige stjerner
Mitsubishi L200 får 4 stjerner og er testens klare vinner
Skuffet over EuroNCAP
- Nissan er skuffet, sier informasjonssjef Kristin Klæboe i Nissan Nordic Europe - Norge. En forsinket utløsning av frontkollisjonsputene hadde negativ virkning på resultatene.
Hun sier at Nissan straks de ble kjent med dette, endret systemene for utløsning av kollisjonsputene. I følge Klæbo skjedde dette i samråd med EuroNCAP. Alle biler som er levert kunder er også innkalt til gratis oppdatering av programvaren som styrer kollisjonsputene.
- Vi er skuffet over at EuroNCAP bare har publisert resultatene av den første testen og ikke av den nye med en bil med oppgradert programvare for kollisjonsputer.
EuroNCAP har i flere tidligere kollisjonstester trukket resultater i påvente av nye tester av oppjustering bilmodeller.
Vil ha frem nye resultater
- Vi oppfordrer EuroNCAP til å offentliggjøre resultatene av den re-testede Navara så fort som mulig, sier direktør Knut Breivik i Nissan Norge.
EuroNCAP bekrefter situasjonen og sier at de senere vil legge fram resultatene av kollisjonstestene med en Navara med oppdatert programvare for kollisjonspute. De gir ingen forklaring på hvorfor de ikke ventet med publiseringen
Nissan har også utvidet servicekampanjen og gjør ytterligere kontroll av alle solgte biler.
Selges ikke i Norge
- Isuzuen som er testet selges ikke i Norge, sier adm direktør Frank Dunvold i importselskapet for Isuzu. Testbilen har en kollisjonspute. Vi selger bare biler med to puter. Testbilen har en annen motor med svakere motorfester enn de vi selger i Norge.
Han påpeker også i tillegg at alle bilene som er testet er personbil med to seterekker.
- I Norge selges bare bilene som varebil uten baksetet. Resultatene for barnesikkerheten er derfor helt uten verdi i norsk målestokk.
Dunvold går ikke med på at resultatene viser at D-Max er en farlig bil å kjøre.
- EuroNCAP simulerer i sine tester kollisjon mot bil med tilsvarende vekt. D-Max veier nesten to tonn. Om en to tonns pickup skulle kollidere med en mindre familiebil er jeg ikke i tvil om hvem som sitter i den sikreste bilen.
- Resultatene fra EuroNCAP kan være veldig langt fra resultatet i en virkelig møteulykke. Da Isuzu ble testet i Australia fikk den 3 stjerner.
Proteksjonisme?
Dunvold reagerer også på at ingen europeiske varebiler er med i testene til EuroNCAP.
- Hvorfor er ikke varebiler av europeiske merker testet av EuroNCAP? Mange mener at det er merkelig at en varebilgruppe som ikke produseres av europeiske produsenter testes – mens man ikke tester Europas tradisjonelle varebiler. For det er disse bilene man må sammenligne med.
Han er forundret over at man i tester ikke har med europeiske varebiler – men bare biler produsert i andre verdensdeler.
- Jeg er ikke den eneste som reiser dette spørsmålet.
Toyota ikke med
Toyota HiLux produsert i Thailand og Sør-Afrika er ikke testet. Det er en av de mest solgte pickupene i Europa.
- Ingen kan forklare hvorfor ikke, sier informasjonsdirektør Per-Arne Skramstad i Toyota Norge. Jeg har snakket med de ansvarlig i Toyota om saken og de kan ikke gi noe fullgodt svar. Hovedkontoret for EuroNCAP har ikke besvart en henvendelse fra BilNorge.no om det samme.
Personbiler som ventet
EuroNCAP offentliggjør i dag også resultatene for noen personbiler og SUVer. Både Suzuki Splash, Renault Kangoo, Citroen C5, BMW X3 og Daihatsu Terrios får 4 og 5 stjerner for sikkerheten i forsetene og 3 og 4 for sikkerheten i baksetet.
BMW X3 får bare en enslig stjerne for sin beskyttelse mot fotgjengere. De andre bilene får to og tre.
Best i test av personbilene er Citroen C5.
Se alle resultatene på www.euroncap.com