-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Blir dette Norges rimeligste elbil?
Dacia har i dag offentliggjort mer informasjon om sin kompakte elbil, Spring. Den skal ta opp kampen mot de rimeligste elbilene på markedet.
Dacia er kjent for å bygge rimelige biler for folk flest, og oppskriften har blitt en suksess og muliggjort kjøp av flunkende ny bil for mange som ellers ikke ville ha råd til annet enn en eldre bruktbil.
I Norge har de hatt suksess med Duster – en ujålete SUV med god fremkommelighet – ja, på mange måter en moderne Lada Niva.
Nå lanseres Spring som har mange av de samme egenskapene og som kan komme til å bli Norges rimeligste elbil om den norske importøren lykkes i forhandlingene med produsenten.
Dacia har nemlig tilgang på all den teknologi og erfaring Renault og Nissan har utviklet gjennom de siste tiårene, så de slipper å starte på scratch når de lanserer sin første elbil.
Spring er en kompakt bybil med SUV-ens høye sittestilling, off-road look og en bakkeklaring på 15 cm. Den rager 152 cm over bakken.
En lengde på 373 cm og en bredde på 158 cm gjør Spring smidig i bytrafikken samtidig som den har god plass til fire personer og et bagasjerom på 290 liter (620 l med nedlagte bakseter).
Dacia Spring skal lanseres i tre utgaver:
- En «konsumentversjon» som kan bestilles fra 20. mars hvor de første kunde får sin bil utlevert til høsten.
- En «businessversjon» som blir tilgjengelige allerede fra mars beregnet for bildeling og utleieselskaper.
- Neste år følger en Cargo-modell uten bakseter – en type vi gjerne omtaler som «pizzabil».
Lanseringsmodellen er frisket opp med en «colour pack» som inkluderer oransje detaljer i eksteriør og interiør, og den leveres som standard med takrails og svarte skjermbreddere.
For å holde kostnadene nede benytter Dacia stålfelger, men smarte kapsler vil lure naboen til å tro at den er utstyrt med lekre, tofargede aluminiumsfelger.
Blant standardutstyret inngår elektrisk servostyring, manuelt klimaanlegg med aircondition, elektriske vindusheier rund baut, automatisk fjernlys og hastighetsbegrenser. Girvelgeren har tre posisjoner – D for Drive, N for Nøytral og R for Revers. Enkelt og greit!
Toppmodellene får en 7-tommers infotainment-skjerm med navigasjon, DAB radio, kompatibilitet til Apple CarPlay og Android Auto, blåtann, samt USB- og AUX-kontakt.
Når Dacia presenterer Europas rimeligste elbil får du selvsagt ikke i pose og sekk, så vil skal ikke legge skjul på at den egner seg best for korte turen i urbane strøk.
Den enkle elmotoren har en effekt på 33 kW (44 hk), og henter energi fra en batteripakke med kapasitet på 27,4 kWt. Det gir ifølge Dacia en rekkevidde på inntil 230 kilometer basert på WLTP-syklusen, 305 kilometer ved ren bykjøring.
Du skal heller ikke ha hastverk når bilen skal lades – det skjer best over natten hjemme. Men en ladefart på inntil 30 kW skal være mulig på hurtigladere, og da fylles batteriet til 80 prosent på under en time under ideelle forhold.
Så hva skjer med Norge?
– I dag har Renault i Frankrike publisert prisen på nye Dacia Spring, og resten av Europa vil følge etter i løpet av de neste ukene, sier Roger Andersen, PR & Markedsdirektør hos RBI Norge.
– For de nordiske landene, Finland, Sverige og Norge er ikke pris eller lanseringstidspunkt avklart enda, og vi kan derfor ikke presentere lokale priser eller en spesifikk lanseringsdato for øyeblikket.
– Hovedgrunnen til dette er at Dacia Spring på det nåværende tidspunkt ikke er «cold climate» godkjent, noe som de nordiske land krever. Dette jobber Renault Gruppen med. Vi vil komme tilbake på et senere tidspunkt når vi har mer informasjon, konkluderer Andersen.
Interessenter må altså foreløpig smøre seg med tålmodighet noen uker til.
PS!
I Frankrike koster bilen 12.403 euro etter fratrekk av franske incentiver, eller € 16.990 før fradrag. Og da er fransk moms inkludert. Det ser ut som Dacia har sine ord i behold når de presenterer den som Europas rimeligste elbil. Det blir spennende å høre hva den norske importøren får forhandlet seg frem til.