-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kia/Daihatsu inn i de største byene
Bertel O. Steen A/S skal satse tungt på Kia og Daihatsu. Ledelsen i BOS mener at for å lykkes må importøren eie forhandleren i de fire største distriktene – Stor-Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim. Men det skal være vanntette skott mellom Kia-Daihatsu og Peugeot-Mercedes. Dog er ingen lei seg om kundene vet hvem som eier forhandleren.
- Uten kontroll over sisteleddet i de store byene, kan man ikke lykkes i Norge, sier mange billedere med bred erfaring. Mange har forsøkt med frie forhandlere landet rundt. De fleste har innsett at alle er best tjent med at importøren styrer forhandlerne i de store byene. Først da blir det resultater.
Bertel O. Steen A/S er en av landets aller største bilforhandlere. Rundt halvparten av alle nye Peugeot og Mercedes omsettes av en forhandler eiet av moderselskapet. Nå vil BOS bygge opp en ny kjede.
Hva skiller Hyundai og Kia?
Hos BOS har ledelsen særlig stor tro på fremtiden for Kia. Det har gjennom årene vært en blanding av kjærlig og hat mellom koreanske Kia og ledelsen i Bertel O. Steen A/S. Nå oser forholdet av kjærlighet. Signaler som er kommet fra Kia, sier at Kia og Hyundai skal bli som Peugeot og Citroen. Hyundai eier Kia og den nye fabrikken som bygges i Slovakia skal bygge begge merkene.
Hva er så forskjellen mellom Hyundai og Kia?
Vanskelig å se – men kanskje sier sponsorvirksomheten noe om profil. Mens Hyundai er hovedsponsor for de store fotballmesterskap – satser Kia alt på tennis. Overført til profil: Hyundai for massene – Kia for de mer sofistikerte. Etter 2007 skal Hyundai og Kia sammen satse på fotball. Kia hevder at deres merke i fremtiden skal stå for unge, kjekke og vennlige.
Hva blir da igjen for Hyundai? Gamle, sedate, uvennlige sinker?
For seg selv
I Norge blir det altså BOS-eide forhandlere for Kia og Daihatsu i de fire store markedene. Oslo er alt på plass med sin Kia-forhandler på Skårer (på importørens grunn – i samme bygg som Peugeot). Nå sier direktør for Bertel O. Steen Detalj Pål Øystein Stormorken at Bergen, Stavanger og Trondheim står for tur.
- Det blir ikke i de samme lokaler som våre bedrifter for Peugeot og Mercedes, sier han. Daihatsu og Kia skal ha egne lokaliteter og ikke blandes med øvrige BOS-merker.