-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Daihatsu vil ta Suzuki
Det erklærte adm. direktør Dag Asbjørnsen (bildet) hos Daihatsu-importøren Bertel O. Steen Nordisk Bilimport AS ved en pressevisning av nye Sirion og Terios i går.
Nå er det vel lite trolig at Daihatsu tror at de bokstavelig talt kan ta Suzuki. Men det er helt klart at de vil følge i Suzukis spor ved å satse utelukkende på firehjulstrekkere i det norske markedet.
Og utstyrspakkene på nye Sirion og Terios leveres på kun ett nivå: Det maksimale. Herunder utelukkende det kraftigste motoralternativet (henholdsvis 1,3 og 1,5 liter) og om ønskelig med automatgir. Legg så til at prisene er gunstige, fra godt under 200.000 for en manuelt giret Sirion til så vidt under kvartmillionen for en automat-Terios.
Importøren påpeker at dette er ærlige priser, som bidrar minimalt til det allerede magre markedsføringsbudsjettet. Men de antar å snart få internasjonal hjelp for å kunne til en viss grad synes i det samme mediet som Suzuki virkelig har markert seg – TV.
- Men vårt eget budsjett vil fortsatt være rettet mot print, selv om vi er i ferd med å endre kanaliseringen noe innenfor denne rammen, sier Asbjørnsen. Han står fast på målet om at Daihatsu skal selge 1000 biler i år, selv om det fortsatt mangler 10 salgs- og servicepunkter av de totalt 60 han ønsker seg.
Nordisk Bilimport AS ble sammen med tvillingselskapet Kia Bil Norge AS kåret til Årets bilimportør 2005 av MotorBransjen i januar, hovedsakelig fordi salget av Kia ble doblet i fjor. I år har Kia så langt holdt seg på fjorårets markedsandel, 1,2%, mens Toyota-eide Daihatsu har steget fra 0,3% til 0,5% - og nå kommer deres to nyheter til Norge samtidig.
Suzuki har imidlertid økt sin markedsandel fra 3,3% til 6,0% siden årsskiftet, og den øker fortsatt. Og det er dette Nordisk Motor Import mener med å ta dem: Å følge i Suzukis spor med de samme finesser (4WD) samt konkurransedyktig kvalitet og pris, og virkelig tvinge Suzuki til å løpe mens Daihatsu klenger seg på og glefser markedsandeler av hekken deres.
Men hvilket inntrykk gir de to nye utfordrerne?
Førsteinntrykket av Sirion er at den omsider ser ut som andre volumbiler og dertil har utpreget moderne linjer og detaljer. Forgjengeren hadde særpreg, men et litt gammelmodig et som ikke appellerte fordelaktig til det brede publikum.
Nye Sirion virker imidlertid litt blekkete når man slår igjen døra og plastete inni, med en Mikke Mus-instrumentering som i hvert fall ikke faller i en grinete 49-årig motorjournalists smak.
Det gjør derimot den innvendige plassen, med dobbelt pluss for baksetetilværelsen. Der har seteryggen ikke bare regulerbar ryggvinkel, det danner også et helt flatt, usedvanlig dypt gulv for omfattende bagasje når det er nedslått – uten å hemme reguleringsmulighetene for forsetene. Meget bra for en bil av denne størrelsen.
Terios var allerede en ganske kul city-SUV i sin tidligere versjon. Den nye er helt verst, med virkelig snerten design både utenpå og ikke minst inni. At den har blitt mye bredere er kanskje ikke like kjekt for alle, det spørs hvor man bor eller skal, men det medfører at også denne har mer plass og høyere komfort i kupeen.
Og så har bilen en kvalitetsfølelse som ikke er helt vanlig i dette segmentet. Støynivået er overraskende behagelig og vi opplevde ikke antydning til knirk, ynk eller tynnplateresonanser verken herfra eller derfra selv under temmelig aktiv kjøring. For det går faktisk an med denne bilen.
Daihatsu har kommet langt med veigrep og kjøreegenskaper, selv med denne lille SUVen, siden Gran Moves dager. Det var den forrige Daihatsuen undertegnede hadde den delte fornøyelsen av å låne på langtur, og hvor minnene om all svaiingen og sprettingen på svingete, ujevn vei står like levende for meg den dag i dag.
Noen racerbiler er verken Sirion eller Terios fortsatt, og det er vel heller ikke meningen. Men vi stiller oss også spørsmålet om hva disse motorene orker når bilen er fullastet, og om bilene i det hele tatt er egnet til å trekke noe som helst av en viss tyngde i motbakker.
Hvem målgruppene for de nye bilene er? Stort sett de samme som før; Godt voksne ektepar, førstegangsetablerte småbarnsfamilier og ungdom med ferskt sertifikat og ny bil i gave fra stolte foreldre. Og Sirion vil nok fortsatt være et aktuelt alternativ for hjemmehjelpen. Men importøren understreker at de ikke vil gå aktivt inn for flåtesalg:
- For selv om bilenes høye utstyrsnivå vil sikre dem anstendig annenhåndsverdi og kort ståtid ser vi ikke noe poeng i å la våre forhandlere utsettes for et snes identiske returbiler i slengen, sier importøren.