Datafirma med bilsuksess

Internettselskapet Sentinel Software AS fra Trondheim har inngått avtaler om levering av produktet CarWEB til et stort antall norske bilimportører og merkeforhandlere.

Publisert

– Et nært samarbeide med utvalgte bilforhandlere i Trondheim og god timing i forhold til bilbransjens egen interenettsatsing er de viktigste årsakene til CarWEBs suksess, tror daglig leder Eljar Ness i Sentinel Software AS.

Bilnorge.no satser på å bli den største bilportalen på nettet i Norge, og ansvarlig er Bilforlaget AS som har lang bakgrunn innenfor biljournalistikk som utgiver av bladene Bil, Firmabil, Yrkesbil og MotorBransjen. Portalens sentrale tilbud til det bilkjøpende publikum er en stor bruktbildatabase og en database for nybil.

Bilforlaget AS, Opplysningsrådet for veitrafikken og Bilimportørenes Landsforening samarbeider om databasene. Programvaren CarWEB, som leveres av Sentinel Software AS, er valgt som løsning for å knytte alle ledende merke-forhandlere opp mot den sentrale og landsdekkende brukt-bildatabasen. CarWEB er en standardisert løsning for over-føring av informasjon fra en lokal database til for eksempel en internettbasert markedsplass.

– Vi har utviklet dette dataprogrammet i samarbeide med bransjen i løpet av de to siste årene, og det er selvsagt hyggelig at vi nå begynner å se resultater av alt det arbeidet som er lagt ned i dette prosjektet, sier Eljar Ness, som legger til at suksessen med CarWEB gir muligheter for å videreutvikle selskapet og kommersialisere nye produkter som er basert på den teknologien og de løsningene som allerede er utviklet.

Til nå har importører som Harald A. Møller AS, Toyota Norge AS, Hasco Motor AS, BMW og Rover Norge AS, og Mitsubishi Norge AS, Nissan Norge AS, Saab Norge AS og Autoindustri AS gått inn for løsningen.

Riktig løsning i rett tid?
– I forbindelse med lanseringen av bilnorge.no opplever vi nå at bransjeaktører presser på for å få levert løsningen, sier Ness, som i samme åndedrag føyer til at Sentinel Software AS så langt er den eneste kommersielle leveran-døren av programvare som kan overføre bruktbilinformasjon til de største regionsavisene.

CarWEB synes definitivt å være riktig løsning til riktig tid, sier styreformann i Sentinel Software, Steinar Fossen. Han mener bilbransjen står overfor store utfordringer hvor man også må ta i bruk nytt verkøy i forbindelse med salg og markedsføring.

– Internett innebærer i denne sammenheng nye muligheter for både forhandlerne og for den enkelte kunde, og forhandleren får nye muligheter til å markedsføre sine biler, sier Fossen. Samtidig vil det i fremtiden komme løsninger som gir muligheter for en helt annen oppfølging og relasjons-bygging mot den enkelte kunde. For kunden medfører internett at man raskere kan skaffe seg oversikt over markedet, og man slipper dermed å bruke unødvendig tid på å finne riktig bil til riktig pris.

Lokal database
– CarWEB tilbyr en rekke funksjoner for markedsføring av forhandlerens bilpark både i egne lokaler og på internett, og har som fortrinn i forhold til konkurrenerende systemer at all informasjon legges inn i en lokal database.

Hvis en forhandler har liggende i sitt system informasjon som i utgangspunktet ikke var tenkt brukt til markeds-føring, kan CarWEB hente frem denne informasjonen. Den enkelte bil-forhandler får dermed mulighet for å ha full kontroll med egen informasjon, og hvor den eventuelt skal publiseres. Det gir selvsagt også en betydelig merverdi at infor-masjonen både kvalitetssikres i forbindelse med registrering og kan oppdateres fortløpende. Dårlig og ikke oppdatert informasjon representerer et problem som mange internettbaserte markedsplasser sliter med i dag, og utgjør en trussel for internett som informasjonskanal, sier Fossen.

Videre satsing
Sentinel Software AS vil i tiden fremover fokusere på å levere varene til det stadig økende antall kunder de har fått i Norge. Hittil er CarWEB installert hos mer enn 150 bilforhandlere, og man forventer ytterligere innkommende ordrer til en verdi av 4-5 millioner i nær fremtid.

– I og med at vi selger en standard programvare, kan sluttstatus for dette året bli relativt hyggelig lesning. En viktig grunn til dette er at den forretningsmodellen som vi har etablert gir oss den fordelen at vi ikke har behov for et stort antall ansatte, legger Steinar Fossen til.

Sentinel Software AS har i dag syv ansatte, og har knyttet seg opp mot universitets- og høyskolemiljøet i Trondheim.

– Dette representerer en mulighet for oss når vi nå står overfor en fase hvor ekspansjon og videre vekst står i høysetet, sier Fossen. – Vi arbeider nå i forhold til en strategi hvor vi vil forfølge muligheter innenfor bil-bransjen, og dette vil både skje gjennom egen utvikling av nye løsninger samt gjennom samarbeid med andre aktører.

Sentinel Software AS har et samarbeide med Software Innovations datterselskap Mandatum AS og Customax AS. Samtidig vil utnyttelse av vår teknologi i andre bransjer og andre geografiske markeder kunne stå sentralt i tiden fremover. Også i denne sammenheng vil allianse og relasjonsbygging mot etablerte aktører stå sentralt for vårt selskap, sier Ness og Fossen.

– I neste trinn muliggjør vår teknologi at forhandleren blir en del av markedsplassen gjennom sine daglige aktiviteter. Vi må vel innrømme at vi fortsatt ønsker å være hemmelighetsfulle rundt dette fordi det gjenstår noe utviklingsarbeide for produktene. Men våre løsninger vil kunne bryte ned barrierer som i dag forhindrer kunden i å ta kontakt med selger, til tross for at kunden finner et interessant tilbud hos vedkommende. Vi vil heller ikke bli overrasket om teknologien i fremtiden vil gjøre bruktbilsalg via internett til en hovedregel, i motsetning til i dag hvor dette skjer unntaksvis, avslutter Eljar Ness i Sentinel Software AS.

Powered by Labrador CMS