Russland får egen Datsun

Valutaproblemer gjør importerte biler spesielt dyre i Russland nå. Men Datsun står klar med en – hva heter det? – kost-effektiv modell. Billig kaller vi andre det.

Publisert Sist oppdatert

Renault-Nissan har allerede vist at de vet en ting eller to om billigere biler. Deres Dacia er en udiskutabel suksess – selv om Norge kanskje ikke merker så mye til det.

Så relanserte de det gamle Nissan-navnet, Datsun, i 2012. Planen er at de skal ut på markedet i India, Indonesia og Sør-Afrika i løpet av året. Det er ikke lenge siden de dukket opp med sin Redi-Go konseptbil på bilutstillingen i Delhi.

Og nå gir de oss en slags skisser på den nye modellen som skal bli eksklusiv for Russland.

Glimrende timing, valutaen der hjemme begynner å gjøre importerte biler ganske dyre, de trenger åpenbart sin lokale Dacia. Billig, men allikevel utenlandsk nok til at den blir litt mer eksklusiv enn det som måtte komme fra AvtoVAZ.

Moskva-debut
Den bilen som vi antyder her skal debutere den 4. april (spør ikke meg, noen bilutstilling er det i hvert fall ikke i Moskva da), og da skal det bli en stor lansering av Datsun-merkevaren i landet.

Samtidig skal bilen få et navn – skal vi vedde på at det blir noe med Go? I India har vi jo allerede en Go hatchback, og en Go+ minivan, pluss, altså, Redi-Go.

LES OGSÅ: Velkommen tilbake

Å kalle den Krim GoGo er kanskje litt for provoserende?

Det eneste vi egentlig vet er at bilen er designet i Japan og at det nylig er lansert en egen Datsun-side for Russland (http://datsun.ru/), samt at japanerne sier at bilen ble utviklet lokalt (betyr vel i Russland?) av et internasjonalt lag med erfarne, talentfulle ingeniører.

Lang historie
Vær klar over at Dat også kan bety lynrask på japansk, selv om her er navnet dannet av forbokstavene til de tre finansfolkene som ga DAT muligheter for å overleve.

Den første DAT-bilen ble bygget i 1914 – men det er antakelig ikke nok til at Nissan tar sjansen på å feire et hundreårs-jubileum – selv om man ser underligere jubileer for tiden.

Maserati, for eksempel, for deres grunnlag for å feire hundre er enda tynnere. Men det er en helt annen historie.

Powered by Labrador CMS