-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Ny toppmodell:

Land Rovers åttekant
Lenge før den skal presenteres for kundene viser Land Rover glimt av sin nye Defender. Med brautende V-åtter har den fått navn med diamant-assosiasjoner.
Kall den gjerne lille-Rangeroversport-SV. V8 motoren er den samme 4,4 liters enheten som Ranger Rover Sport SV har hentet fra BMW. Om den skal yte 523 hk som i «normal»versjonen eller på nordsiden av 600 som i SV versjonen, er det ennå ikke sagt noe om.
Den får også 6D Dynamic opphengningen som på utrolig vis hindrer SV både fra nikk- og krengningsbevegelser – flat har plutselig fått en helt ny betydning i bilsammenheng.
Om chassis-spesifikasjonene blir de samme som på Range Rover, vet vi heller ikke, ei heller hvordan egenskapene bli.
Men hovedpoenget til fabrikken med å fortelle om denne nye, er åpenbart å understreke at nå kommer den tøffeste, mest brukbare og mest luksuriøse Defender noensinne, derfor kan vi trygt regne med at å bruke toppen på Range Rover-pyramiden er en passende målestokk.
Moderne luksus
Også når det gjelder begrepet moderne luksus – den retningen konsernet åpenbart skal bevege seg i, uten at det går ut over gamle særpreg.
Som i Defenders tilfelle er synonymt med terrengegenskaper og røtter tilbake til den opprinnelige Series 1 Land Rover fra 1948.
Derfor får vi da også høre om tøffe test-turer i bitende svensk kulde, via Nürburgring til ørken i Dubai og lavgir over skarpe fjellknauser i Moab – som det står. Om det er Moab i Utah eller i Jordan pressemeldingen skal imponere oss med – aner jeg imidlertid ikke.
Overklasse De Luxe-preget understrekes av at denne toppmodellen er døpt Octa. Ordet er en blanding av gresk og latin, men på begge språkene betyr det åtte og skal assosiere til diamanter.
Egentlig er octahedra den mest opprinnelige formen på en diamant der den er utviklet 150-200 kilometer under jordens overflate. Alle andre fasonger på rå-diamanten betyr at den er skadet i løpet av sin utvikling.
Ferdig slepet
For Land Rover betyr nok navnet heller en form på en ferdig slepet diamant, men om den diamanten som er felt inn i en sandblåst titan-plate på dashbordet har denne slipingen, vet vi heller ikke.
Derimot er det fremhevet en Octo-knott på rattet. Hvis den betyr at et trykk på en enkelt kontakt er nok til å sette alle systemene i Red Alert, er det i hvert fall åpenbart at prestasjoner ikke blir overkjørt av luksus og moderne.
Og si hva du vil om JLR sin nye retning. Tallene for Q3 (ut desember, de kjører avvikende regnskapsår) viste det beste resultatet siden 2017. Dersom dette er de begynnende signalene på moderne luksus-transformasjonen, kan ting tyde på at de er på rett vei.
Hva den nye Octo skal koste aner vi ikke. I England er Range Rover Sport SV priset £ 85.000 mer enn nestemann på den rangstigen. Med et slikt påslag på toppen av en Defender V8 Carpathian Edition som koster rett under tre millioner, kan en Octo fort begynne å nærme seg sin vekt i diamanter.
I hvert fall hvis vi snakker syntetiske diamanter av industri-standard.