-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
PRØVEKJØRT: MERCEDES-AMG EQE 43 4MATIC SUV
Deilig og dyr
Kan en AMG være både SUV og elektrisk? Ja, hvorfor ikke?
Først publisert i BilAutofil nr. 2-2024
Priser og data var riktige da bladet ble trykket, men kan ha endret seg siden.
AMG står i utgangspunktet for blodtrimmede bensinmotorer, heftige ytelser og ditto lydbilde. Derfor vil det ikke være unaturlig å spørre om AMG-varemerket er forenlig med blytunge, elektriske SUV-er med kunstig skapt lydbilde!
Forfengelighet i kombinasjon med penger trumfer det meste i bilverden, så selvfølgelig går det an. Men jeg ville ikke lagt turen innom Rudskogen eller Nordsløyfa på vei sørover i en Mercedes-AMG EQE 43 4Matic SUV, enn så bra den tross alt kjører etter AMG-innspillene.
Yter nok
AMG-variantene av EQE SUV mangler ikke ytelse. Selv sveklingen, EQE 43, sparker fra med 476 hk og tar deg til 100 km/t på 4,5 sekunder. Om ikke dette skulle være nok skrur AMG mot et pristillegg på drøyt 100.000 kroner gladelig opp effekten til 687 hk, og du er klar til å ta opp sprintkampen med Aston Martin DBX, ikke standard Aston, men 707-utgaven med AMGs 707 hk fire liters åtter bak grillen.
Det kunstige lydbildet varierer med kjøreprogram, fra svak til kraftig brom og styrt av pådraget. Heldigvis kan den syntetiske lyden slås av så den som vil i stillhet kan nyte presset mot seteryggen idet 2.650 kg bilvekt settes i bevegelse.
10 grader bakakselstyring
AMG-variantene av EQE SUV mangler ikke ytelse. Selv sveklingen, EQE 43, sparker fra med 476 hk og tar til 100 km/t på 4,5 sekunder.
Likevel mener jeg EQE selv med AMG-symboler preget diskret mange steder utvendig og innvendig, først og fremst er en komfortabel familiebil som med 4,88 meter lengde er stor nok til å laste de fleste og det meste, og på grunn av 10 graders bakakselstyring lar seg kjøre som en småbil i trange bygater og parkeringshus
Firehjulsdriften nærmest eliminerer framkommelighetsulempene vinteren byr på. Et eget snø/hålke-program drar ned effekten og skjerper firehjulstrekket såpass at selv brattbakkestart på speilblank is gikk bortimot problemfritt.
Med øynene lukket for prisen og et AMG-oppsett som nøkternt sett vanskelig lar seg forsvare innenfor norsk bruksområde, skal det godt gjøres å ha det bedre ute på landeveien enn i denne bilen.
Luftfjæring
Hvem er så konkurrenten? Sannsynligvis samme bil med 350 på hekkluka og null AMG-logoer, intet kjøreoppsett fra AMG og 184 færre hk, men til gjengjeld priset nær 300.000 kroner lavere. Akkurat det kan være forskjellen på å investere i en EQE SUV, eller la det bli med drømmen.
(saken fortsetter)
Sammenlikningen halter litt. For i AMG-varianten inngår luftfjæring og 10 graders bakakselstyring, mens de to nødvendighetene på dette nivået står på tilvalglisten til 350. Men i begge tilfellene hjelper det på godfølelsen med rundt 300.000 i tilvalg, og vips, så er prisforskjellen fortsatt den samme.
Hyperscreen
Ikke fordi den er nødvendig, men likevel ville jeg krysset av for hyperscreen, skjermkonseptet med egen passasjerskjerm foran som bare aktiveres når noen sitter i setet samt en diger, integrert dashbordskjerm som nærmest gir kinofølelse. Og da hører naturligvis Burmester-anlegg med.
Baksetet kan ikke skyves fram eller tilbake, men flatt gulv gjør det greit for tre å sitte der og to har det nærmest kongelig med høy sitteposisjon og 78 cm beinplass fram til førersetet med undertegnede (180 cm) bak rattet.
Trekker 1800 kg
520 liter bagasje får plass bak under en bagasjeromsgardin som oppleves billig, men som kan stues ned i et stort og praktisk rom under bagasjeromsgulvet. Bakseteryggsplitt på 40/20/40 gjør det lett å laste mange par ski eller andre lange gjenstander inn i bilen. EQE mangler frunk, men trekker til gjengjeld inntil 1.8 tonn tung tilhenger.
I et AMG-påkostet og lekkert interiør med overflater som er gode å ta på og fremkaller velvære inne i bilen, trekker «billig» girvelger og blinklysbryter i plast ned. De er det på tide å skifte ut. Pluss for ryggekamera skjult bak stjernen for at det ikke skal skitnes til, for oppvarmet stjerne i grillen for å hindre at snø dekker for radar- og sensorsystemene og for tretrinns oppvarmet ratt.
Hendler på rattet styrer regenereringsfunksjonen som aktivert maksimalt gir effektiv én pedals funksjon.
300 km på 36 minutter
Ladefarten oppgis til maksimalt 170 kW hvilket er beskjedent sammenliknet med Tesla og bare å glemme i vinterhalvåret. Jeg kom aldri over 110 kW, men for de fleste holder det. Å lade fra 10 til 80 prosent batterikapasitet tok 36 minutter hvilket ga 300 nye rekkeviddekilometer med undertegnedes kjøremønster. Til 90 prosent tok nye 11 minutter.
Den største ulempen ved å legge på 300.000 kroner opp til AMG-varianten ligger i redusert rekkevidde. Batteriet på 90 kWt er det samme, men økt effekt, større hjul og høyere vekt på grunn av utstyr reduserer rekkevidden med 60 til 70 kilometer.
OPPSUMMERT
Flott med AMG, men er 2,1 sekunder raskere til 100 km/t verd 300.000 kroner ekstra når rekkevidden reduseres med 70 km?
Poengfordeling
Motor/drivverk | 9 |
Kjøreegenskaper | 8 |
Interiør | 9 |
Komfort | 9 |
Plass | 9 |
Bagasjerom | 8 |
Praktiske egenskaper | 7 |
Teknologi/gadget | 9 |
Forbruk/rekkevidde | 7 |
Økonomi | 4 |
Sum (100) | 79 |
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC SUV
Pris fra* | Kr. 1 216 626 |
Pris testbil* | Kr. 1 495 976 |
Motortype | Elektrisk |
Motor foran | Ikke oppgitt |
Motor bak | Ikke oppgitt |
Samlet ytelse | 476 hk/858 Nm |
Drivlinje | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 4,5 sekunder |
Toppfart | 210 km/t |
Batteri (netto) | 90,56 kWt |
Lading DC/AC | 170 kW/11-22 kW |
Ladefart 10-80% (test) | 36 min |
Strømforbruk (WLTP/test) | 20,7-23,9/21,9 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 430 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 488/194/167 cm |
Akselavstand | 303 cm |
Bilvekt | 2 650 kg |
Nyttelast | 470 kg |
Bakkeklaring | Variabel |
Tilhengervekt | 1 800 kg |
Bagasjerom foran | 0 liter |
Bagasjerom bak | 520 - 1 675 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 10 år/250 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | 5 stjerner (2023) |
Kilde: Produsent/OFV *Lev Oslo |