-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist Fabrikksystemer - Servicemarked
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Oppfordring til elbilsjåfører:
– Brems oftere og hardere
– Elbiler dominerer nybilsalget i Norge. Men ikke alle er klare over at elbiler har andre vedlikeholdsbehov enn tradisjonelle biler, forklarer Vianors ekspert Harald Nordseth.
Økt klimabevissthet og fallende priser gjør elbiler stadig mer populære. Ved utgangen av oktober var det registrert 103.350 nye personbiler, hvorav 89 prosent var helelektriske, ifølge statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Det ser man også i oversikten over de ti mest solgte bilene i året til oktober, som alle er elektriske.
Mens flere og flere mennesker omfavner denne typen biler, er færre klar over deres spesifikke service- og vedlikeholdsbehov, erfarer Vianor.
Brems hardt én gang i uken
En viktig ting forbrukeren må huske på er at elektriske og hybridbiler hovedsakelig bruker generativ bremsing. Dette betyr at elbilmotoren bidrar til å senke hastigheten under bremsing, noe som reduserer slitasje på veier og dekk.
– For førere av elektriske eller hybridbiler er det viktig å bremse skikkelig innimellom for å holde de fysiske bremsene i god stand. Ellers bygger det seg opp smuss og rust, noe som kan føre til at bremsene setter seg fast og svekker bremseeffekten. Det vil du spesielt unngå når du virkelig trenger å stoppe plutselig, sier Harald Nordseth, Car Service Manager hos Vianor.
For å holde bremsene i god form, gir Harald Nordseth det enkle rådet at man en gang i uken bør gjøre en hard brems og la de fysiske bremsene fungere. Dette er en av de viktigste og kanskje enkleste handlingene bileieren kan ta. Generativ bremsing gjør jobben sin i hverdagen, men den kan ikke erstatte de fysiske bremsene i en situasjon der rask bremsing er nødvendig.
Viktig å sjekke fjæringssystemet og batteriet

Elektriske kjøretøy veier mer enn fossile biler på grunn av batteriets vekt. Denne ekstra vekten påvirker fjæringen og kan føre til høyere belastning på støtdempere, fjærer og andre komponenter. Det er viktig å sørge for at fjæringssystemet er i god stand for å håndtere vekten på en trygg og effektiv måte, noe som kontrolleres når bilen er på service.
– Batterier på elektriske kjøretøy er vanligvis plassert under kjøretøyet og er utsatt for støtskader, spesielt når du kjører på ujevne veier som skog og landeveier. Det er viktig å sjekke batteriet regelmessig, da selv små bulker kan skade den ytre beskyttelsen og de indre delene, noe som igjen kan påvirke både funksjon og sikkerhet, sier Nordseth.
Mens elektriske kjøretøy skiller seg fra tradisjonelle biler i konstruksjonen, ligner hybrider dem desto mer. I tillegg til anbefalingen om å utføre regelmessig kraftig bremsing, er servicekravene veldig like biler med forbrenningsmotor, som regelmessig skifte av motorolje og oljefilter.
Elektriske kjøretøy er ikke «vedlikeholdsfrie» i Norden
Noen elbilmerker tilbyr ikke noe standardisert vedlikeholdsprogram i Norden. Årsaken er at de anses som «vedlikeholdsfrie» i mildere klima, som California. Men under nordlige forhold med kaldere klima står elbiler overfor helt andre utfordringer, som slitasje på bremser og understell på grunn av salt, fuktighet og minusgrader.
– Løftet om ingen vedlikehold betyr at mange velger å ikke ta med kjøretøyene sine til service, men de som bruker elbil i nordisk klima bør vurdere å gjøre det årlig, sier Harald Nordseth.
For å møte de spesifikke behovene til elektriske kjøretøy, inkludert vedlikeholdsfrie kjøretøy, tilbyr Vianor tjenester skreddersydd for elbiler. Dette inkluderer inspeksjon av blant annet bremser, fjæring og batteri.