-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Merking av dekk
Norge kommer etter når det gjelder dekkregler. Nå skal vi også få energi-, våt- og støy-merking.


Med informasjon som dette, blir det enklere å velge dekk:
Både Danmark (som var første land i Norden) Sverige og Finland har krav til E- eller e-merking av dekk. E forteller at dekkene er fremstilt etter et ECE-reglement, mens e betyr EU-direktiv.
Norge innfører endelig de samme kravene til merking nå, fra 1. januar 2010. Men det betyr at de som er e-merket, også skal være s-merket. Det betyr i denne sammenhengen at dekkene møter krav til støynivå – et område EU har jobbet med, og skrevet regler for, i ganske mange år nå.
For å gjøre det hele litt mer forvirrende, har også ECE-reglementet innført et støykrav. Også der må dekkene være utstyrt med en s for å bekrefte at de stemmer overens med regelverket. Imidlertid gjelder det bare for dekk med bredde under 185 mm når vi snakker E-merket.
Men nå nærmer vi oss det helt nye energimerke-direktivet. Målet med dette, er å fortelle om hvordan dekket bruker den energien som det tilføres, og resultatet har altså noe med forbruk, og dermed CO2-utslipp, å gjøre.
Merkingen etter den nye standarden skal være obligatorisk fra 1. november 2012 (sannsynligvis vil det også gjelde for Norge), og da blir det like enkelt å lese et dekks egenskaper, som det er å lese forbruket på de deklarasjonene som finnes over store deler av Europa – men ikke i miljø- og forbruks-bevisste Norge.
Illustrasjonen nederst i artikkelen, viser hvordan det nye merket kan komme til å se ut. Energimålet finner man under tegningen av pumpen, til venstre. 7 klasser deler man egenskapene inn i, A er selvfølgelig best.
Men for at dekkprodusentene ikke skal rote seg helt bort i bare energi-effektivitet, har man bestemt at også våtgrep-egenskapene skal presenteres på samme måte (kolonnen til høyre) samtidig som støynivået skal oppgis i absolutte verdier (nederst).
Du kan også være trygg på en ting til – når du kjøper dekk som er merket på denne måten, er du garantert å slippe unna dekk som inneholder HA-oljer. Denne effektive, men miljø-gufne ingrediensen, skal nemlig forbys i dekkproduksjon fra begynnelsen av 2010.
Du finner ikke noe merke som bekrefter dette – her er det produksjonsdatoen som forteller om akkurat denne egenskapen.
Fremdeles må du imidlertid finne ut av dimensjonene selv.