-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
Dekk kan bli mye dyrere
Kjøper du ny bil etter 1. november i år kan det hende du må regne med 3000 kroner ekstra for hvert dekksett du kjøper til bilen. Å bytte hjul hjemme kan også bli vanskelig.
1. november i år trer nye EU-regler i kraft, og det innebærer at alle nye personbiler skal ha montert dekktrykksovervåkning (også kjent som TPMS, Tyre Pressure Monitoring System).
Omtrent halvparten av bilene på markedet har separate dekktrykksensorer (se faktaboks) montert på ventilen, noe som medfører en stor ekstrakost for bileiere.
- Dersom det er krav til dekktrykksovervåkning, gjelder dette alle typer dekk, også ved eventuelt senere bytte, forteller Håkon Rosendahl i Vegdirektoratet til bladet Bil.
Ved feil på dekktrykket eller på sensorene vil en lampe lyse i dashbordet, og dette vil gi kontrollfeil på EU-kontroll, men bare såkalt 1er-feil – hvilket betyr at man kan kjøre fra PKK-kontrollen med anmerkning om at feilen må utbedres.
Separate dekktrykksensorer er ikke billig. Hver sensor koster et sted mellom 700 og 1000 kroner – en ekstrakost på 2800 til 4000 kroner for hvert dekksett.
Vanskelig hjemmebytte
Dekktrykksensorer er også følsomme for hvor på bilen de sitter. Når de er påmontert, kalibreres de med et egnet apparat, og er klar til bruk. Men roterer du hjulparene, kan feilmeldingen komme. Da vil ikke sensorens plassering stemme med hvor den tror den sitter.
Enkelte biler krever også kalibrering for hver gang det skiftes hjul, hvilket betyr at man enten må ha egnet apparat (som fort koster noen tusen) eller at man må sende hjulskiftejobben på verksted.
- Det blir en annen hverdag, sier Bjørn Neuberth i Panvulk. De selger tredjeparts dekktrykksensorer og -apparater til dekk- og bilverksteder.
- Det blir enda mer bruk av dekkhoteller. Å gjøre jobben hjemme blir et problem. I tillegg vil det ta dobbelt så lang tid for dekkhotellet å skifte hjul med disse nye kravene, sier han.
Ikke tilbakevirkende
For biler som er registrert før 1. november 2014 blir det ikke krav til at dekktrykksensorene skal fungere.
Kravene er EU-regler Norge er pålagt å innføre etter EØS-bestemmelsene, opplyser Rosendahl i Vegdirektoratet. Avgjørelsen i EU er gjort ut fra hensynet til både sikkerhet og miljø. Økt rullemotstand ved lavt lufttrykk øker forbruket, og dermed utslippet.
- Som med annet regelverk som innføres kan det medføre økte kostnader, sier Rosendahl.
Fakta:
Det er i hovedsak to teknologier som brukes for å sjekke dekktrykket. Utbredelsen mellom de to er omtrent 50/50.
Den enkleste og billigste er ved hjelp av ABS-sensoren. Den registrerer økt rullemotstand over tid, og gir først utslag etter å ha kjørt en stund. Fordelen er at løsningen er billig, holdbar og i praksis vedlikeholdsfri. Så lenge ABS-sensoren fungerer, fungerer også dekktrykksfunksjonen.
Den andre løsningen er dedikerte dekktrykksensorer montert på ventilen. Disse sender et trådløst signal (434 MHz) til én eller flere mottakere i bilen, og kan gi avlesning på dekktrykket umiddelbart i det man starter bilen.