-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Møller Bil Fellesfunksjoner bruktbil, avd Oslo:
Innkjøper
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Få på vinterdekk i tide!
Norske bileiere har blitt tregere med å bytte til vinterhjul, ifølge dekkbransjen. Når snøen uteblir lar mange seg narre til å tro at det er sommerføre.
– Pågangen av kunder som vil legge om til vinterhjul kommer senere enn før. Noen venter til langt ut i november, sier Katrine Køste, produktsjef i dekkjeden Vianor.
Hun tror mildere klima med høstmåneder uten særlig vinterpreg er årsaken.
– Trenden er nok tydeligst på Østlandet, men også avdelingene våre rundt om i landet ser tilsvarende forskyvninger. Vi er betenkt over dette, for det innebærer at mange biler ikke er optimalt skodd for høstglatte veier.
Mange bileiere som benytter dekkhotell får innkalling til hjulomlegging når vinteren nærmer seg.
– Våre kunder får en slik påminning på denne tiden av året. I starten av oktober kommer den første bølgen av folk som vil bytte hjul. Men deretter blir det stillere. Det har blitt flere etternølere de senere årene, sier Kristian Myrvold, avdelingsleder i Vianor i Steinkjer i Nord-Trøndelag.
Kuldesjokk
På den måten løper mange risiko for å få seg et ubehagelig vintersjokk, mener Myrvold.
– Den morgenen temperaturen har falt til mange minusgrader og veibanen er forvandlet til skøytebane, har man et problem hvis bilen fortsatt står på sommerdekk. Det har vi sett mange eksempler på, også de senere årene.
En annen konsekvens av forlenget sommerhjulsesong kan være at mange kjører på slitte dekk de siste månedene før de legger om.
– Det er ikke så uvanlig at folk vurderer å kjøpe nye dekk bare i forbindelse med sesongomleggingen. Hvis sommerdekkene egentlig er modne for utskiftning kan de siste høstukene dermed være svært farlige, sier Myrvold.
Minste tillatte mønsterdybde for sommerdekk er 1,6 millimeter. Mange fagmiljøer anbefaler at dekkene bør byttes ved minimum tre millimeter.
Nordisk føre
– Hvis man nærmer seg slitasjegrensen, men vil bruke sommerdekk litt lenger, er det i hvert fall bedre å fremskynde kjøpet av nye dekk og ta et mellomskift. På denne tiden av året kan det også være økonomisk lønnsomt, fordi mange forhandlere har gode tilbud.
Det er viktig for norske bilister å velge sommerdekk utviklet for nordiske forhold, ifølge Fredrik Hauge, produktsjef i Nokian.
– Slike dekk tar hensyn til det været og den asfaltblandingen vi bruker i Norge. De gir sikrere veigrep enn dekk utviklet for Sentral-Europa, også når det blir kjøligere i luften.
Disse forskjellene har stor betydning nå om høsten, med mye nedbør og ofte sleipt føre, mener Hauge.
– I tillegg viser tester at dekk for nordiske forhold er mer slitesterke på norske veier. Slik sett bidrar de til god biløkonomi.