-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Fakta
Dekk du kan kjøre på etter punktering er ingen ny oppfinnelse. Det ble første gang lansert i 1934 (Lifeguard), og i 1997 var Chevrolet Corvette første serieproduserte bilen som hadde slike dekk.
7 av 10 bileiere i Europa har en eller flere ganger opplevd en punktering.
8 av 10 kunne gjerne se at bilen hadde dekk som var kjørbare etter punktering. Ingen sier de liker å måtte skifte et dekk
Punktering er årsaken til mange ulykker.
Innen fem år vil dekk som kan kjøres på etter punktering bli mer vanlig på nye biler enn konvensjonelle dekk.
Systemet kan kombineres med alle dekkmønster og felgens form er den samme som i dag. Forskjellen ligger i sideveggen på dekkene som er forsterket innvendig med et spesielt fleksibelt materiale.
Etter punktering kan bilen ha en maks hastighet på 80 km/t.
Det er anbefalt at man ikke kjører mer enn rundt 80 til 100 km på et dekk etter punktering. Bilmerkene har forskjellige regler for avstand. Tar man en lengre pause etter 80 km, kan man godt fortsette kjøreturen. Det er muligheter for varmegang som er årsaken til begrenset kjørelengde og hastighet.
De nye dekkene kombineres med ABS og ESP. Det må også på bilen være er varsellampe på dashbordet som gir beskjed om at et dekk er skadet. Det bør også være en advarsel om dekket har for lavt lufttrykk.
I fremtiden vil dette skje om du har punktering: Du reduserer hastigheten til 80 km/t etter at du har fått melding på dashbordet. På navigasjonssystemet søker du etter nærmeste forhandler som er åpen. Du varsler forhandleren om at du må ha et nytt dekk. Du blir veiledet fram til forhandleren som skifter dekket.
Du behøver ikke lengre å ha reservehjul, jekk eller hjulvinne i bilen. Plassen kan brukes til noe mer fornuftig. Og det blir billigere for en bilprodusent å levere bilen med fire dekk enn med fem dekk + jekk og hjulvinne
Goodyear - Dunlop har ledet utviklingen av slike dekk. Også Continental og Michelin leverer dekk. Andre produsenter har enkelte dekktyper – men størst utvalg har Goodyear-Dunlop.