-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Møller Bil Fellesfunksjoner bruktbil, avd Oslo:
Innkjøper
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Livsfarlige vinterdekk
– Det skulle definitivt vært forbudt, sier dekkekspert Torleiv Haukenes. Han snakker om bruk av piggfrie vinterdekk på sommerføre.
En undersøkelse gjennomført av Infact på vegne av Dekkmann for en tid siden viser at folk flest ikke aner hvor farlig det er å kjøre med piggfrie vinterdekk på sommeren. Undersøkelsen viser at hver femte nordmann har kjørt en hel sommer med piggfrie vinterdekk.
Dekkmann stilte i samme undersøkelse også spørsmålet om hvor mye lengre de tror bremselengden blir med piggfrie vinterdekk på vått føre i sommertemperaturer. Svarene ligger langt unna det som er realiteten.
Continental Norge sjekket nemlig dette på Vålerbanen for to år siden, og da var bremselengden 84 % lengre fra 110 til 0 km/t med piggfrie vinterdekk sammenliknet med sommerdekk på våt asfalt. Med vinterdekkene var bremselengden altså nesten dobbelt så lang.
Dette er kjente toner fra dekkbransjen, så bladet BIL dro til Vålerbanen og sjekket forholdene selv for et par år siden. Her kan du lese vår erfaring.
Nordmenn flest tror bremselengden kun blir ca. 25 prosent lenger. Hele 34,1 % av de spurte tror dette, mens 5,7 % tror bremselengden blir 10 prosent lengre og 24,5 % tror bremselengden øker med 50 prosent. Bare 17,1 % tror bremselengden blir dobbelt så lang, mens 18,7 % svarer vet ikke.
– Dette viser at nordmenn flest ikke forstår risikoen med å kjøre med piggfrie vinterdekk på sommeren. Og det er vel derfor det er så mange som gjør det også, sier produktsjef hos Dekkmann, Torleiv Dalen Haukenes.
– Piggfrie vinterdekk har en gummiblanding og dekkmønster som er spesiallaget for kalde temperaturer, snø og is. De er ikke laget for varme temperaturer, og burde vært forbudt å kjøre med på sommeren – i hvert fall i måneder som juni, juli og august, avslutter Haukenes.