-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BestDrive:
Måles gode dekk etter mønsterdybde?
Lydnivå og komfort er naturligvis en del av vurderingen, men langt viktigere er det å velge et dekk som faktisk holder bilen på veien i en nødsituasjon. Særlig for tunge el-biler kan prishensyn gjøre at bilen utstyres med feil dekk.
Mange bileiere er opptatt av komfort og lydnivå når de skal kjøpe dekk, og det er forståelig. Dette er egenskaper som opptar oss i hverdagskjøringen. Lydnivå påvirker for eksempel hvor sliten du blir i hodet på lengre turer, men sier likevel lite om hvor sikkert dekket er.
Dekk er et av de viktigste sikkerhetselementene på en bil. Hvis du har gode dekk som redder deg i en nødsituasjon, så slipper du et ufrivillig møte med de andre sikkerhetsmekanismene i bilen – så som airbager og deformasjonssone.
Elbiler med egne krav
Overgangen til elektriske biler skaper en ny dekk-realitet for mange. Elbilene er ofte store og tunge, og får dermed også kostbare dekkløsninger. Dekkene er store og brede, der verken 19, 20 og 21 tommer er uvanlig.
Mange el-bileiere blir derfor overrasket når de skal kjøpe nye dekk. Dekk til den gamle fossilbilen kostet jo bare 5000-8000 for et sett med premium-dekk. Plutselig koster det 12-20.000 kroner eller mer. Spesielt vinterdekk kan bli kostbart.
Og ja, det er fristende å velge dekk med lavere pris. Men dermed er også sjansen stor for at du får et dekk med lavere kvalitet, noe som kan gå på bekostning av sikkerheten – både for deg, passasjerene og andre trafikanter. En bil som kanskje er 50 prosent tyngre enn fossilbilen du er vant til, og i tillegg har ekstrem motorkraft, trenger dekk som holder bilen på veien og stopper i tide.
Skjulte kvaliteter
– Vi ser ofte at eiere av tunge el-biler blir overrasket over prisnivået på kvalitetsdekk, og derfor velger dekk i lavere prisklasser. Det er svært uheldig med hensyn til trafikksikkerheten, og jeg er bekymret over utviklingen, sier Torleiv Dalen Haukenes, produktsjef i BestDrive by Continental.
I den daglige hverdagskjøringen fungerer de aller fleste dekk. Problemet oppstår først når noe kritisk hender, det være seg en hund som løper ut i veien, en møtende bil som foretar en hasardiøs forbikjøring eller en annen uforutsett hendelse.
Det er da de skjulte kvalitetene kommer frem. Det er først da du vet om du har gode dekk eller ikke.