-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

BestDrive:
Måles gode dekk etter mønsterdybde?
Lydnivå og komfort er naturligvis en del av vurderingen, men langt viktigere er det å velge et dekk som faktisk holder bilen på veien i en nødsituasjon. Særlig for tunge el-biler kan prishensyn gjøre at bilen utstyres med feil dekk.
Mange bileiere er opptatt av komfort og lydnivå når de skal kjøpe dekk, og det er forståelig. Dette er egenskaper som opptar oss i hverdagskjøringen. Lydnivå påvirker for eksempel hvor sliten du blir i hodet på lengre turer, men sier likevel lite om hvor sikkert dekket er.
Dekk er et av de viktigste sikkerhetselementene på en bil. Hvis du har gode dekk som redder deg i en nødsituasjon, så slipper du et ufrivillig møte med de andre sikkerhetsmekanismene i bilen – så som airbager og deformasjonssone.
Elbiler med egne krav
Overgangen til elektriske biler skaper en ny dekk-realitet for mange. Elbilene er ofte store og tunge, og får dermed også kostbare dekkløsninger. Dekkene er store og brede, der verken 19, 20 og 21 tommer er uvanlig.
Mange el-bileiere blir derfor overrasket når de skal kjøpe nye dekk. Dekk til den gamle fossilbilen kostet jo bare 5000-8000 for et sett med premium-dekk. Plutselig koster det 12-20.000 kroner eller mer. Spesielt vinterdekk kan bli kostbart.
Og ja, det er fristende å velge dekk med lavere pris. Men dermed er også sjansen stor for at du får et dekk med lavere kvalitet, noe som kan gå på bekostning av sikkerheten – både for deg, passasjerene og andre trafikanter. En bil som kanskje er 50 prosent tyngre enn fossilbilen du er vant til, og i tillegg har ekstrem motorkraft, trenger dekk som holder bilen på veien og stopper i tide.
Skjulte kvaliteter

– Vi ser ofte at eiere av tunge el-biler blir overrasket over prisnivået på kvalitetsdekk, og derfor velger dekk i lavere prisklasser. Det er svært uheldig med hensyn til trafikksikkerheten, og jeg er bekymret over utviklingen, sier Torleiv Dalen Haukenes, produktsjef i BestDrive by Continental.
I den daglige hverdagskjøringen fungerer de aller fleste dekk. Problemet oppstår først når noe kritisk hender, det være seg en hund som løper ut i veien, en møtende bil som foretar en hasardiøs forbikjøring eller en annen uforutsett hendelse.
Det er da de skjulte kvalitetene kommer frem. Det er først da du vet om du har gode dekk eller ikke.