-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Nordmenn "spiser dekk"
Levetiden for et dekk i Norge er normalt bare 30.000 km. Det er betydelig under det som er vanlig sørover i Europa.

HER FINNER DU MYE NYTTIG DEKKSTOFF
Det er ikke uvanlig at man i mange euroepiske land snakker om at dekkene klarer kjørelengder opp mot 60.000 km. Det er flere årsaker til at levetiden for dekk er så mye kortere her på berget.
Teknisk sjef i Continental Norge, Frank Larsen, forklarer:
- Det handler om det spesielle kjøremønsteret, samt den røffe asfalten man finner mange steder i dag.
Blant faktorene som spiser dekk nevner Larsen blant annet: Hastighetsvariasjon (hver gang du bremser ned og akselerer), grov asfalt, kjøring på veier med mye svinger, samt kupert terreng der det blir mye økning og reduksjon av hastigheten.
Sjåføren bestemmer
- Hvor mange mil man får ut av dekket, er selvfølgelig mye avhengig av personen bak rattet, sier Larsen. Det er bruken av gasspedalen som bestemmer mye. Vi ser ofte at to like dekk på to like biler, har vidt forskjellig levetid. Men kjørelengden i Norge er kortere enn i land der det er flatt og hvor man stort sett kjører i den samme hastigheten på god asfalt.
De fleste i Norge kjører rundt 15.000-20.000 km i året. Med skifting mellom vinterdekk og sommerdekk betyr det at dekk sjelden overlever mer enn fire sesonger.
- Alle som har brukt de samme sommerdekkene i tre sesonger, det vil si eiere av biler fra 2005 og eldre, bør sjekke dem ekstra grundig foran en ny sesong, sier Larsen. Husk de skal holde hele sesongen – ikke bare de første ukene eller månedene.
HER FINNER DU MYE NYTTIG DEKKSTOFF
Ikke vinterdekk om sommeren
Vinterdekk bør ikke brukes på sommerveier. Hovedgrunnen er at vinterdekk ikke er laget med tanke på å fjerne vann og hindre vannplaning. Dessuten har vinterdekk som regel lengre bremselengde på asfalt. Det er derfor farlig å tenke jeg sliter ned vinterdekkene på sommerveiene.
Vinterdekk om sommeren er farlig – særlig på våt vei, sier Frank Larsen.