-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Møller Bil Fellesfunksjoner bruktbil, avd Oslo:
Innkjøper
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Skummel forglemmelse
En av tre bileiere etterstrammer ikke hjulmutterne, viser en ny undersøkelse. Hjulene på høyre side løsner først.
Ekspertene anbefaler at du skal du etterstramme hjulmutterne når du har kjørt cirka 50 kilometer etter å ha byttet til sommer- eller vinterhjul.
34 prosent av norske bileiere sier at de ikke gjør dette, ifølge en undersøkelse YouGov har gjort for Falck. I tillegg svarer ni prosent at de ikke vet om de gjør det.
– Mange tror jobben er ferdig hvis hjulskiftet er foretatt hos dekkverksted eller lignende. Typisk nok er det færrest som etterstrammer i Oslo-området. Det er også der flest setter bort jobben med å skifte, sier driftssjef Geir Danielsen i Falck Stor-Oslo.
Litt over halvparten av bileierne i hovedstadsområdet skrur ikke til i etterkant, ifølge undersøkelsen.
Høyre løsner først
Hjulene bør ettertrekkes, blant annet fordi sand og støv kan ligge mellom felgen og hjulspindelen. Partiklene moses i stykker over litt tid, og da kan hjulet plutselig være dårlig festet.
– Det kan være nok at et lite rustlag løsner i kontakten med den nymonterte felgen, sier Danielsen.
Falck og andre bergingsselskaper merker når det er hjulskiftssesong.
– Hittil i høst har det vært lite å gjøre i vårt område, men det kommer nok. I vår måtte vi ut mange ganger for å redde biler som sto langs veien uten hjul, sier Danielsen.
Kvalitetsforskjeller
Stadig flere aktører som ikke er spesialister på dekk, tilbyr dekkskift. Og priskrigen kan være tøff.
– Jeg har sett plakater der det reklameres med dekkskift helt ned i 120 kroner. Alt fra vaskehaller til skolekorps skifter dekk mot betaling. Men mange av dem er rett og slett ikke kyndige nok, noe vi ser følgene av, sier driftssjefen i Falck.
Resultatet er hjul som blir så hardt skrudd til at gjengene ødelegges, eller at bileieren ikke får av dekket ved punktering.
En annen gjenganger er at boltene som tilhører sommerfelgene av aluminium brukes på vinterfelgene av stål. Boltene er som regel for lange og kan ødelegge både gjenger og bremsedeler.
– Vi anbefaler alltid å bytte hos et dekkverksted hvis du skal sette bort jobben. De vet hvilket moment de skal skru til bolter og muttere med, sier Geir Danielsen i Falck.