-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Møller Bil Fellesfunksjoner bruktbil, avd Oslo:
Innkjøper
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Større og tyngre hjul
For hvert generasjonsskifte blir som regel den nye bilmodellen større enn forgjengeren. Dekkprodusentene må selvsagt være med på utviklingen.
I 1980 var den gjennomsnittlige norske bilen vesentlig mindre enn den er i dag – både i vekt og størrelse.
En Volkswagen Golf fra tidlig 80-tall veide for eksempel rundt 800 kilo og målte 3,8 meter i lengden og 1,6 meter i bredden. En moderne utgave av samme bil veier rundt 1300 kilo og er både en halvmeter lengre og rundt 20 centimeter bredere.
Tar man med det faktum at mange nå velger SUV med i beregningen, blir forskjellen på 1980 og 2017 enda større.
– Bilene har blitt større, og det har påvirket hjulstørrelsen mye. Samtidig har både felger, dekk og kundenes forventninger til veigrep endret seg voldsomt i den samme perioden, sier produktsjef i Dekkmann, Torleiv Dalen Haukenes.
For å illustrere den ekstreme forskjellen har han funnet frem hjul til en Volkswagen Golf av forskjellige årganger samt et sett som hører til en Volkswagen Tiguan – en annen av Norges mest populære biler (se bildene).
Hjulene lengst til venstre har dimensjonen 155/80R13, mens Tiguan-hjulene har dimensjonen 245/50R18.
– Vi har sett en økning i bruken av dekkhotell de siste årene, og når man visualiserer utviklingen av størrelsen på hjul på denne måten er det lett å forstå hvorfor mange kunder ikke ønsker å skifte eller oppbevare disse selv. Bor man i en leilighet med en liten loftsbod tar slike hjul opp mye av plassen man gjerne vil bruke til å lagre andre ting, sier Haukenes.
I takt med økningen i fysisk størrelse har hjulene naturligvis også blitt vesentlig tyngre. De fire Golf-hjulene fra 80-tallet veier i overkant av 50 kilo til sammen, mens Tiguan-hjulene veier nærmere 100 kilo – det til tross for overgangen fra tyngre stålfelger til aluminiumsfelger.
Noen velger også runflat-dekk som er er enda tyngre.
– Å løfte hjul som veier 25 kilo stykke opp flere trapper for å plassere dem i boden er en veldig tung øvelse for mange, sier Haukenes.
I perioden fra 1980 til rundt 1990 var den mest populære dekkdimensjonen på norske biler 155/80R13, men siden den gang har det vært en gradvis økning. Fra rundt 2010 har den mest populære dimensjonen vært 205/55R16.
– I tillegg til at «normaldimensjonen» har blitt større, har vi også sett en stor vridning fra små dimensjoner med rulleomkrets på rundt 180 centimeter til større hjul med rulleomkrets på rett i underkant av 230 centimeter, avslutter Haukenes.
De mest populære dekkdimensjonene fra 1980 til i dag
1980-1990: 155/80R13
1990-1995: 175/70R13
1995-2010: 195/65R15
2010-2017: 205/55R16