-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tips for bedre bilferie
En fullastet bil trenger 10-15 prosent mer luft enn normalt. Sommerdekk av høy kvalitet gir best beskyttelse mot vannplaning. Her er noen nyttige tips før ferieturen.
Bilen settes på harde prøver i ferien. Fullastet, lange kjøreetapper, skiftende forhold og høye hastigheter om ferieturen går på kontinentet, avslører fort svakheter med bilen. Det er derfor viktig å sjekke både lufttrykk og bremser før ferien.
Mesteparten av året ruller bilen rolig mellom hjem og jobb. Den utsettes bare for normal belastning og fungerer uten nevneverdige problemer.
Derfor kan en lang ferietur med tungt lass bli et skikkelig sjokk for bilen. Har man i tillegg ikke vært så nøye med service, kan ferieturen fort ende på veiskulderen. Reparasjon kan bli både dyrt og problematisk, spesielt om bilen får tekniske problemer utenlands.
Sjekk dekkene og unngå vannplaning
Du kan dra på ferietur med lettere hjerte dersom du lar bilen få service på et godkjent verksted før ferien. Mye kan du også sjekke selv, og noe av det viktigste å kontrollere er lufttrykk og dekkenes generelle tilstand.
- Det er viktig å sjekke dekkene i god tid før ferien. Loven krever minimum mønsterdybde på 1,6 millimeter, men risikoen for vannplaning øker betydelig allerede når mønsterdybden er nede på 4 millimeter. Slitte dekk, tungt lastet bil og heftige regnbyger som hører til den norske sommeren er en farlig kombinasjon, selv for en erfaren bilfører.
- Unngå å kjøre i de vannfylte sporene i asfalten, reduser hastigheten, og dersom bilen begynner å vannplane må du prøve å få tilbake veikontakten før du vrir på rattet, sier Fredrik Hauge, produktsjef i Nokian Dekk.
Tester Nokian Tyres har gjort viser at en bil med slitte dekk begynner å vannplane ved en hastighet på 76 km/t (mønsterdybde under 1,6 mm og 5 mm vann på veien), mens en bil med nye dekk først vannplaner ved 96 km/t.
Alle Nokian Tyres sommerdekk har en slitasjevarsler (DSI – Driving Safety Indicator), som viser gjenstående mønsterdybde i millimeter med tydelige sifre på slitebanen. Dekkene har også et vanndråpesymbol som forsvinner når dekket ikke lenger gir sikker beskyttelse mot vannplaning.
Mer luft i dekkene
En viktig kontroll er å sjekke lufttrykket i dekkene før ferieturen starter. Det er også en stor utfordring å pakke alt som skal være med på turen. Ofte legges forskjellige ting i takboks, men vær oppmerksom på at man her bare kan legge lette ting.
Med tung taklast endres bilens tyngdepunkt, noe som gjør at den lettere mister veigrepet ved en plutselig unnamanøver. Har dekkene i tillegg for lite luft, øker risikoen for å få en skrens.
Start alltid med å legge de tyngste gjenstandene lavest mulig i bilen.
- Riktig lufttrykk er oppgitt i bilens instruksjonsbok. En tungt lastet bil trenger 10-15 prosent høyere trykk enn normalt. Dersom anbefalt dekktrykk er 250 kPa (2,5 bar), så skal trykket økes med 25-40 kPa (0,25-0,40 bar). Lufttrykket kontrolleres alltid på kalde dekk. Etter ferieturen skal lufttrykket igjen reduseres til normalnivå, sier Hauge.
Riktig lufttrykk reduserer dekkslitasjen og forbedrer bilens kjøreegenskaper. Rullemotstanden blir også redusert, noe som i sin tur bidrar til lavere drivstofforbruk og mindre CO2-utslipp.
Kvalitetsdekk gir trygghet
Ferien blir ofte dyr, og derfor kan det være fristende å kjøpe billige sommerdekk. Her er det viktig å huske at kvalitet har en pris, og sommerdekktester i flere bilblader viser entydig at bare kvalitetsdekk gir sikre kjøreegenskaper og god beskyttelse mot vannplaning.
Nye dekk bør velges etter de kjøreforholdene du vanligvis har. Norske sommerforhold er helt forskjellige fra sentraleuropeiske forhold. Derfor er det alltid en god idé å velge sommerdekk som er utviklet for bruk her nord. De gir sikre og komfortable kjøreegenskaper under skiftende temperaturer, har lav rullemotstand og ruller stille også på grove norske asfaltveier.
Dessverre finnes det fortsatt bileiere som kjører med piggfrie vinterdekk om sommeren. Dette er direkte trafikkfarlig. Disse dekkene er utviklet for vinterkjøring, og gir ikke sikkert grep om sommeren. Gummiblanding og mønster er utviklet for vinterkjøring, og gir derfor ikke godt våtgrep.
Den myke gummiblandingen gjør også at dekkene slites betydelig raskere enn gode sommerdekk.
Kjører du med campingvogn?
Dersom du har en campingvogn på slep, skal selvsagt også dekkene på denne sjekkes. En vanlig feil på campingvogner som står mye stille, er at dekksidene får små sprekker.
Dette kommer av at dekkene er gamle, og at de har stått lange perioder i direkte sollys. Både dekk med slike skader – og selvsagt, slitte dekk – må naturligvis skiftes ut med nye dekk før ferieturen.
Også på campingvognen må lufttrykket kontrolleres. For lavt lufttrykk gjør at vognen lett vil svaie fra side til side ved sidevind og i kraftige unnamanøvre. Dekk på en campingvogn skal vanligvis ha betydelig høyere trykk enn bildekk, normalt 310-320 kPa (3,1-3,2 bar).
Når dekk og bil er sjekket kan du føle deg trygg foran bilferien. Det viktigste på selve turen er å kjøre forutseende og rolig. Man bør ikke stresse eller ha det travelt i ferien, slik at alle kan føle seg trygge og komfortable og nyte reisen.
Tips for sikker og trivelig bilferie:
o Sjekk dekk og mønsterdybde. Sikkert grep = minst 4 millimeter mønsterdybde.
o Sjekk lufttrykket. Tungt lastet bil trenger 0,25-0,40 bar høyere trykk i dekkene. Husk også å sjekke reservehjulet.
o De beste dekkene skal alltid monteres på bilens bakhjul, uansett om bilen har forhjulsdrift, bakhjulsdrift eller firehjulsdrift.
o Husk at piggfrie dekk ikke er trygge om sommeren.
o Husk også dekk og lufttrykk på eventuell campingvogn.
o Sjekk nivå på motorolje, kjølevæske, spylervæske og styre- og bremseservo.
o Sjekk lys, og kontroller remmer i motoren.
o Ha med varseltrekant, refleksvest, lommelykt, førstehjelpsskrin, ekstra olje, kjølevæske, sikringer, bilens instruksjonsbok og nødvendig verktøy for hjulskift.
o Plassér ingen tunge gjenstander i takboksen fordi dette forandrer bilens tyngdepunkt. Sjekk i instruksjonsboken hvor mye taklast som er tillatt – og husk å trekke fra vekten av takboksen.
o Vask frontruten også innvendig.
o Beregn god tid på turen.
o Bruk ikke håndholdt mobiltelefon når du kjører!
o Kjør forsiktig og hold god avstand.
o Ta ofte en stopp for å hvile.
o Ha en trygg og sikker tur!