-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Tid for hjulskift:
Unngå at hjulene løsner og faller av
Å glemme etterstramming av hjulboltene kan få alvorlige følger: Bare tilfeldigheter gjør at mennesker ikke blir alvorlig skadd når et bilhjul løsner i høy hastighet, påpeker If.
Hvert år får forsikringsselskapet If inn fire-fem biler med alvorlige karosseriskader fordi hjulene har løsnet i trafikken.
Husk å etterstramme hjulmutterne eller -boltene ved 10–30 kjørte kilometer etter at du har skiftet hjul på bilen, påpeker selskapet.
Det gjelder også om hjulskiftet har skjedd på verksted eller dekkhotell, selv om boltene er skrudd til med maskiner.
Ulykkene skjer som regel rundt tiden hvor folk legger om hjul fra vinterdekk til sommerdekk – eller den andre veien. Grunnen er at smårystelser får muttere til å bevege seg hvis de ikke er skrudd godt nok til.
Hjul løsner i 80-sonen
– Det er bare tilfeldigheter som gjør at mennesker ikke blir alvorlig skadd når et hjul løsner i høy fart. Hvis en bil plutselig mister et hjul i 80-90 kilometer i timen, er det lett å tenke seg konsekvensene, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Sigmund Clementz er kommuni-kasjonssjef i forsikringsselskapet If. (Foto: If)
Antallet sjåfører som opplever at mutterne til bilhjulene løsner er høyere enn hva som blir meldt inn til forsikringsselskapene.
– Heldigvis oppdager de fleste at det er noe alvorlig feil med bilen før det skjer en ulykke. Den vanligste måten å oppdage løse hjulmuttere på, er at du hører en rar lyd når du kjører. Du kan også i enkelte tilfeller føle at bilen er litt ustabil og at det er «noe» når du beveger rattet. Deretter bare baller det på seg, sier han.
Derfor er det viktig at du etterstrammer med hjulmutternøkkel når du har kjørt noen mil i etterkant av hjulskift, understreker kommunikasjonssjefen.
– I dag er det faktisk biler som kommer uten hjulmutternøkkel eller hjulkryss, men det er så viktig å ha at du bør kjøpe det og ha hjulkrysset liggende i bilen. Et enkelt hjulkryss koster fra en hundrelapp og oppover, sier Sigmund Clementz i If.