-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Sjekk støtdemperne ved dekkjøp!
–Kjøper du nye dekk, kan gleden bli kortvarig dersom støtdemperne i bilen din er slitt. Lite er mer egnet til å drepe nye og kostbare dekk enn støtdempere som har sett sine beste dager, sier kvalitetssjef Casper Bergmann i dekkjeden Vianor.

Slitte støtdempere kan bety langt større kostnader til reparasjoner og utskiftning av andre komponenter enn hva det koster å fornye støtdemperne. Dekk er den komponenten på bilen som blir påvirket sterkest og mest direkte av slitte dempere, fordi dekk og støtdemper utfyller hverandre i felles funksjon. Et slitt dekk påvirker riktignok ikke støtdemperne direkte, men motsatt vei er det en annen sak.
Støtdemperslitasje fører også til ujevn dekkslitasje som kan resultere i ubalanse i dekket og redusert veigrep. Denne utviklingen reduserer dessuten kjørekomforten, fordi effekten av et eller flere hjul i ubalanse ledes tilbake til kupeen gjennom oppheng og styring. Flekkvis slitte dekk øker i seg selv ulykkesrisikoen gjennom dårligere og mindre stabilt veigrep, slik at ulykkesrisikoen øker dramatisk. Lengre bremsestrekning og dårligere kurveegenskaper er andre effekter. Dekkslitasje er lett synlig og kan også avsløre støtdemperslitasje, dersom du ser ekstra nedslitte felter fordelt rundt om på slitebanen.
–Det viktige er at disse komponentene i størst mulig grad følger hverandre slitasjemessig. Derfor må man huske at når dekkene er så mye slitt at de bør skiftes, er det en svært god ide å ta en sjekk av støtdemperne også, sier Terje Støa Edvardsen i Tenneco Automotive i Norge, som minner om at også støtdempere bør skiftes parvis.