-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Møller Bil Fellesfunksjoner bruktbil, avd Oslo:
Innkjøper
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Spesialdekk for elbiler
Selv om det primært er i Norge elbilene har solid fotfeste, finner dekkprodusentene det interessant å ta frem egne elbildekk.
Continental er på markedet med et eget dekk spesialtilpasset for elbiler. Dette dekket har opp til 30 prosent mindre rullemotstand enn konvensjonelle dekk.
Continental har nå to dekk i sin portefølje under navnet Conti.eContact. Det ene er spesiallaget for hybridbiler, mens det også finnes en variant spesiallaget for elbiler.
Med en rullemotstand som er opptil tretti prosent mindre enn på konvensjonelle dekk, vil det kunne føre til en betydelig økning i rekkevidden for elbiler.
Green Chili
- Selv om rullemotstanden er mindre har dekket beholdt sine gode egenskaper på tørr og våt asfalt. Derfor kan Continental levere et dekk som teoretisk kan utvide rekkevidden for elbiler med opp til seks prosent, forteller produktsjef hos Continenal Dekk Norge, Knut Knudsen.
Noe av årsaken til den lave rullemotstanden er teknologien som Continental kaller Green Chili. Dette er en ny teknologi bygget opp slik at den indre friksjonen i molekylstrukturen blir lavere enn i konvensjonelle gummiblandinger.
Denne optimale blandingen reduserer rullemotstand samtidig som man opprettholder kjøreegenskaper og bremseegenskaper og klarer på den måten å oppnå verdi A i rullemotstand og bremsing på vått føre.
Visker bort vann
For å opprettholde et godt grep har dekket to spesielt konfigurerte lameller i mønsterblokkene for å generere ”vindusvisker-effekt” som bryter opp vannfilm i kontaktflaten.
Denne teknologien gjør at vannet mellom slitebanen og veien blir fjernet raskt, noe som igjen gir optimalt grep og gode bremse-egenskaper på våt asfalt, også i høy hastighet.
Sideveggene i dekket har også blitt redesignet for å gi lavere luft- og rullemotstand, noe som fører til lavere drivstofforbruk. Sideveggene er nå mer fleksible og aerodynamiske med færre kanter.
Dekket er original-montert på Renault Twizy og Volkswagen e-Golf, men passer for alle typer elbiler, og finnes på lager i Norge.
- Det kommer fire nye dimensjoner nå i mars, og det planlegges ytterliggere dimensjoner senere i år, så dette dekket kan vi levere til de fleste elbiler. Utviklingen går mot at dekkene er høyere og smalere enn konvensjonelle dekk. Den smale utformingen er med på å redusere rullemotstanden, men også en rekke andre komponenter av dekket er med på å gi bilene en optimal rullemotstand uten å miste noen av egenskapene på tørr og våt asfalt.
I elbiler er støynivået fra motorene lavt, og derfor er det også viktig at dekkene støyer så lite som mulig. Conti.eContact tilbys også med ContiSilent - en dekkstøy-reduserende teknologi utviklet av Continental.