-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nyåpning for Twingo
På Parisutstillingen sto den kommende Twingo 95 % produksjonsklar. Nå har den dukket opp på utstillingen i Brussel – heldigvis enda mer 95 % produksjonsklar enn sist.
«Håper ikke det» skrev jeg om de 95 prosentene etter å ha møtt den kommende Renaulten i Paris.
Bilen var nemlig helt uten interiør, så hvis det var 95 % hadde jeg mine tvil om komfort for fører og passasjerer i den kommende fashionmobilen.
Bilen er ekstremt retro, hele eksteriøret er blitt med videre. Du er liksom ikke i tvil om hva som er utgangspunket. Til og med de «søte» lyktene foran og bak, som ser ut som halvåpne, litt søvnige øyne, er blitt med videre.
Det sier bare litt om hvor avant garde den opprinnelige var da den dukket opp i 1992 – designet av Jean-Pierre Ploué som i dag er konsernets designsjef hos Stellantis.
Det ironiske er at da Renault dukket opp med sin første retro-konsept Twingo i 2013 var den fjernere fra originalen enn det dagens er. Akkurat som dagens Twingo Concept er mye ærligere mot den gamle enn det tredje generasjons Twingo, som fremdeles bygges i Slovenia.
Men det er ikke mange rester av best-by datering fra den gamle. Her er det helt åpenbart 2025 man setter seg inn i.
Det eneste minnet om gamle dager er at designerne har lagt inn en del uventede finter – originalen var også stapp full av sånne småting som du bare ble glad av.
I den nye finner du reguleringshjulet til seteryggen som ser ut – og føles – som det er hentet rett fra et skateboard. Hodestøttene foran har en magnetisk skive på baksiden, slik at baksetepassasjeren kan hekte opp alt av metall. Og du finner brede strikk-bånd her og der som du kan bruke til å lagre veiboken i, eller feste vannflasken i nærheten.
Men selve kontoret domineres av en skjerm på 10,1 tommer og en på 7, plassert på et dashbord som er en langstrakt oval som går i hele bilens bredde. Her er både brytere og manuell regulering for ventilasjon, og hendler på rattet og mange valgmuligheter hvis du skal legge fra deg ting.
Luftuttakene har samme form som på originalen (men kan godt nytes uten at du har vært borti den gamle modellen i det hele tatt) og setene har farger og mønstre som matcher karosserifargen. Mønstrene er heldigvis ikke like ville som de var på 90-tallet.
Baksetet er delt 50/50 – innvendig plass er åpenbart en prioritet. Bruksvennlighet også – gulvet er av kork.
Utvendig har det ikke skjedd mye siden Paris – bilen har åpenbart rykket enda tre ruter nærmere Start Produksjon!
Det er imidlertid ikke sagt et ord om drivlinje (tenk Renault 5 E-Tech), men det er snakket veldig meget om priser «på sørsiden av € 20.000». Da hjelper det selvfølgelig at Nissan også skal bruke dette grunnlaget til sin neste Micra.