Ferskt rugbrød i Detroit

Det har lenge vært snakket om at VW skulle lage en retro-utgave av sin Transporter. I Detroit ble det gamle ”rugbrødet vist frem i helt ny innpakning.

Publisert

Den moderne versjonen av bilen som hadde sin storhetstid blant hippiene på 60- og 70-tallet, er selvsagt designet i USA. Nærmere bestemt ved VW’s designavdeling i Simi Vally, California.

Og det er det amerikanske markedet designteamet har hatt i tankene. Designet og en rekke av de innovative løsningene bærer tydelig slektskap med originalen fra 1950.

Som med New Beetle ville ikke designerne bare kopiere originalen, men snarere lage en moderne bil med klare røtter tilbake i tid. En ny original Volkswagen for en ny menighet.

Større enn originalen

Eksteriørt har VW Microbus klare likhetstrekk med de gamle minibussene med et hjul i hvert hjørne og minimale overheng. Men med en lengde på 4,72m og en bredde på 1,90 er den vesentlig større enn originalen. Omtrent som dagens Transporter, samme lengde men noen centimeter bredere.

Fronten minner om klassiske T1, men som alle moderne VW’er har den fått en vannkjølt frontmontert motor. Utstillingsmodellen har en kraftig V6’er på 3,2 liter med 231hk. Og selvsagt er de gamle lyktene erstattet med moderne, klare lyskastere med Xenon-lys.

Sett fra siden har Microbus de tradisjonelle trekantede siderutene foran A-stolpen samt en kraftig D-stolpe og store skyvedører. Dørene åpnes og lukkes elektrisk. De markante hjulbuene, innført på New Beetle, gir bilen et frekt inntrykk, noe som ytterligere forsterkes av 20-tommers alufelger med 245/45 R20 dekk.

Sett bakfra korresponderer de flate baklyktene med hovedlysene foran. Den store sporvidden og de brede dekkene gir inntrykk av dynamikk og godt veigrep. Som tilfellet ofte var med den gamle klassikeren er konseptbilen tofarget med en mørkere farge nede.

Fleksibelt interiør

Interiørmessig bærer Microbus preg av å være fremtidsrettet. Gulvet er laget i et halv-transparent materiale, og under dette ligger det et lag aluminium som gir en spesiell visuell effekt.

Fra førerplassen har du god oversikt over de runde instrumentene med en kombinasjon av analog og digital informasjon. Gearspaken er plassert som en forlengelse av dashbordet. 5-trinns automatkasse med Tiptronic gjør at du skifter gear hel- eller semi-automatisk. Plasseringen av gearspaken gjør at du lett flytter deg mellom forsetene når bilen står parkert.

Microbus har tre seterader hvorav det midtre kan vris 180 grader på sin egen akse. Tredje seterad er utformet som en sofa med to individuelle sitteputer, og et skinnesystem gjør plasseringen av de bakre seteradene svært fleksibelt.

Det mangler ikke på moderne teknikk i Microbus. Du kan for eksempel kose deg med ”bilkino”. Det sørger en 7-tommers skjerm i 16:9 widescreen format plassert i midtkonsollen for, fire store monitorer i seteryggene på første og andre seterad samt to uttrekkbare monitorer mellom andre og tredje seterad for. Sistnevnte skjermer kan også fungere som bord.

Microbus er en fremtidsrettet fritidsbil med klare røtter 50 år tilbake. Og selv om det er et ungt, trendy publikum Volkswagen sikter mot, spørs det om ikke nostalgien vekkes til live i en og annen 68’er også!

Powered by Labrador CMS