Mitsubishi med ødemarkstillegg

Tydelig inspirert av sin suksess i rally introduserte Mitsubishi to nye konseptbiler i Detroit. Den minst radikale er snart produksjonsklar.

Publisert
Røtter fra rally

Mest radikal er den kompakte RPM 7000, utstyrt som den er med en 2-liters turboladet motor som yter 315hk. For øvrig ganske likt det du finner i en moderne WRC-bil. Kreftene overføres til alle fire hjulene via en tettsteget 5-trinns gearkasse. Hvorfor ikke sekvensiell som i rallybilene?

Bilen er designet ved Mitsubishi Research and Design America i California og er ment å skulle ta seg frem overalt. Det tviler vi ikke på at den gjør. Legge merke til frontpartiet som skal få deg til å assosiere med Formel 1.

Fra konsept til produksjon
Men før avdukningen av RPM 7000 viste Mitsubishi en annen konseptbil som er langt nærmere produksjonslinjen. Den har betegnelsen ASX, en forkortelse for Active Sports Crossover. Her får du stil og topp ytelser med et fleksibelt interiør.

ASX henter sine krefter fra en 2,4-liters 16-ventilers motor med Mitsubishis anerkjente GDI-system. Bilen har firehjulstrekk som standard og leveres med 4-trinns automatkasse med steptronic. En modifisert utgave av ASX skal introduseres på det japanske markedet i løpet av sommeren og vil noe senere også bli eksportert til andre deler av verden.

Bilde: RPM 7000 forfra
Bilde: RPM 7000 bakfra
Bilde: RPM 7000 skrå bakfra
Bilde: RPM 7000 skrå forfra
Bilde: RPM Interiør
Bilde: RPM Interiør med dashbord
Bilde: RPM designskisse
Bilde: ASX forfra
Bilde: ASX skrå forfra
Bilde: ASX bakfra
Bilde: ASX fra siden
Bilde: ASX designskisse

Av Terje Ringen – bilnorge.no

Powered by Labrador CMS