-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mazda RX-8: Skinnet bedrar
Den ser ut som en to-seters sportsbil. Men skinnet bedrar. For i Mazda RX-8 er det plass til fire. Skjønt, plass og plass!
Fra forrige århundre
Den har mange felles trekk med prototypen RX-Evolve som første gang ble vist på Tokyo-utstillingen i 1999. I forrige århundre! Med sine fire dører, to av dem helt spesielle, og rotasjonsmotor er Mazda RX-8 en sportsbil for fremtiden, sa USA-sjef Mark Fields ved lansering av bilen. Jeg vil ikke bli spesielt overrasket om dere får se denne bilen, eller en som er svært lik den, på veien innen uoverskuelig fremtid.
Blant RX-8s egenskaper nevner vi:
- Mazdas revolusjonære rotasjonsmotor
- 50/50 vektfordeling mellom for- og bakaksel
- Et spesielt dørsystem med front-hengslet fordør og bak-hengslet bakdør, uten B-stolpe.
- Komfortable seter for fire voksne
- Et unikt interiør
Lange tradisjoner
RX-8 har et svært kompakt utseende, men interiøret gir samtidig god nok plass til fire. Den moderne og kompakte rotasjonsmotoren gir et lavt panser, korte overheng og, totalt sett, et sporty inntrykk. Og rotasjonsmotoren er ikke ny for Mazda. Som eneste produsent i verden har de tviholdt på dette prinsippet i over 40 år. Renesis-motoren i RX-8 er en innsugingsmotor. Den er 30% lettere og mer kompakt enn den turboladede motoren som sitter i RX-7. Det er ifølge Mazda motorens lave vekt og størrelse som sørger for RX-8s lave tyngdepunkt, og som dermed bidrar til de overlegne kjøreegenskapene.
Motoren yter 250hk ved 8500 o/min, lover Mazda. Og utslippsnivået skal likevel være i takt med europeiske regler. RX-8 er en ny type sportsbil. Større enn sine forgjengere i RX-serien, men uten at det går ut over bilens ytelser.
Bilde: Mazda RX-8 forfra
Bilde: Design-skisse forfra
Bilde: Design-skisse bakfra
Bilde: Design-skisse av interiør
Bilde: Mazda RX Evolve
Bilde: Mazda RX-8 avduking
Av Terje Ringen – bilnorge.no