-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford Fairlane: helt nytt navn
Ford har bygget Fairlane-modeller så lenge jeg kan huske. I Australia het de det helt til for et par år siden. Men Fairlane-navnet på en av Fords konseptbiler i Detroit har ikke noe med den gamle modellen å gjøre, får vi vite. Den nye er oppkalt etter et hus. (Fordi den ser slik ut?)
Mye kan tyde på at noe liknende en av Fords Detroit-konsepter skal bygges i løpet av et par år. Den nye Fairlane, seksseter med tre seterader som ser ut som en krysning av Range Rover og Fords egen Freestyle, ble i hvert fall varmt mottatt.
Men av en eller annen grunn ble det presisert at denne bilen ikke var oppkalt etter forgjengerne i Fords bilfamilie, men etter Ford-eiendommen i Dearborn! (Hvorfor dette er så viktig, begriper jeg ikke, og hva tror de egentlig den opprinnelige Fairline (slutten av 50-årene) ble oppkalt etter?)
I denne premiere-utførelsen er det en typisk overklassebil med masse luksus, der folk kan sitte rett i ryggen og tenke på neste polo-match. Og det var nok ikke uten grunn at designsjef J. Mays (Nei, han er ikke forvist insisterte Bill Ford, øverste sjef, da han ble spurt om hvorfor Mays skulle flytte til London) kunne fortelle at ideen til denne bilen var kommet etter mange og lange samtaler med motekongen Ralph Lauren.
Den er eminent produksjonsmulig, basert som den er på CD3 plattformen (Mazda6 og ni andre modeller skal foreløpig bygges på denne arkitekturen) og er utstyrt med en 210-hesters V6 motor og seks-trinns automat, koblet til et beskjedent firehjulsdriftsystem. Alt hentet rett fra Fords kurante delelager.
Designmessig insisterer Marek Reichman, som har ført pennen, på at dette er noe helt nytt: en segment-buster. Her finner man de beste elementene fra stasjonsvogner, SUVer og de praktiske amerikanske spesialene: fotballmamma-mobilene. En bruksbil som ville se perfekt ut foran Ritz.
Det er et par morsomme detaljer. Bruk av noe som ser ut som ubehandlet tre i interiøret for eksempel. Eller bruk av tett surra kanvas rundt hele takrammen, som det store glasstaket hviler på. Polo igjen, polohjelmene bruker kanvas.
Morsom bil, men ingen grunn til å bli typisk J. Mays pompøs igjen: Dette er en bil som beveger folk, både fysisk og emosjonelt klarte han å si!