-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fusion først i ny Ford-familie
Fusion skal den hete, produksjonsutgaven av 427-konseptet fra Detroit i 2003. Den første Ford-utgaven på den Mazda-utviklede CD3-plattformen. Et program som skal spare Ford for milliarder i utviklingsomkostninger.
Ford forteller at de kommer til å investere 1 milliard dollar i utviklingen av i hvert fall ti forskjellige biler som skal bygges på CD3. Mye penger? Tøv, småpenger. En bilfabrikk bruker ofte en milliard på å utvikle én eneste modell, og her får de ti ganger så mye for samme prisen. På sikt skal CD3-biler bygges i minst en million eksemplarer hvert år.
Nå er det ikke snakk om ren badge-engineering heller, som den gangen du måtte lese badgen for å vite om det var en Austin eller Morris, en Lancia eller en Saab. Her er selve plattformen både lenger og bredere enn på Mazda6, som var den første bilen på dette underlaget, og utvendige mål, drivhjulenes plassering og drivlinjetype kan endres som man måtte ønske. I stedet for å kalle det en felles plattform, er det kanskje enklere å kalle det et felles byggesett der alle delene ligger inni en eske som heter CD3.
Fusion er en meget viktig bil for Ford. Den skal overta etter Taurus/Sable og skal konkurrere med storselgere som Camry, Accord og Altima. I første runde, den skal i salg fra høsten, skal den få en firer eller en V6 motor som kan kobles til en seks trinns automat.
Og på sikt skal den også utstyres med en hybrid maskin. (Ford har fått blod på tann når det gjelder hybrider etter at Escape Hybrid ble Årets Truck i USA. Nå følger de på med Mercury Marines og om to år triller Mazda6 også rundt med hybrid. Etter det kommer tvillingmodellene Fusion og Milan. Det vil si at Ford-gruppen om tre år vil ha minst seks biler der bensinmotoren også må sørge for å holde en masse ekstra kilo batterier ladet opp.). Men før du får en Fusion Hybrid, kan du få en Fusion AWD. 4-hjuls driveren kommer allerede neste år.
Interiørt byr Fusion på noen nyvinninger. Først og fremst flere muligheter til å skreddersy stuen etter eget hode, flere to-farge varianter er for eksempel tilgjengelige. Og vi blir bedt om å legge spesielt merke til fronten. Fusion har overtatt de tre horisontale listene fra 427. Nå er denne grillen i ferd med å bli Fords nye corporate feis.
Bilen skal bygges i Hermosillo, Mexico, der også andre av de amerikanske CD3 bilene skal bygges. Ca. 200.000 av de 800.000 fabrikken har kapasitet til vil være Fusion-utgaver.
Vil du forresten ha noen fakta om Fusion-navnet? Den europeisk Ford Fusion er Fiesta-basert og debuterte i mars 2003. Men før det hadde Ford vist prototypen på en Mini-SUV i Dearborn i 1995, og den 4. mars 2003 ble merkenavnet registrert av Ford i USA. Men dessuten kalte Nissan sin Paris 2000-konseptbil for Fusion. Den viste seg å være forsmaken på nye Primera. Jeg regnet med at dere gjerne ville vite det.