-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volvo C30 følger Audi/BMW
Gøteborg er ikke dummere enn at de ser hva som skjer i Ingolstadt og München. Så hvorfor skal ikke de også bygge noe mindre? Volvo C30 skal den hete.
Nå er vel egentlig ikke dette verdens største sensasjon. Allerede i 2001 (5. september for dere som er interessert) registrerte Volvo V30 merkevarenavnet og var klare til å vise den prototypen på Frankfurt-utstillingen. Den ble trukket tilbake fempåtolv, men prosjektet har ligget og boblet siden den gang.
Da Volvo i annet halvår i fjor viste sine merkelige tandembiler fra California-avdelingen sin, biler som senere ble brukt i Michelin Challenge i Kina, ble det åpenbart hvilken retning denne delen av Volvos historie skulle ta. Nå var det kompakte coupéer som skulle utvikles, med masse glass og en lett revisjon av Volvos design-formspråk.
En av de bilene var nettopp denne 3CC (som vi har omtalt før) og – akkurat som C30 (og S40/V50) – er den basert på plattformen som også holder Mazda3 og Ford Focus-familien på hjul. Selv om drivlinjen her er såkalt grønn. Elektrisk, med andre ord, inneffektivt og med problematisk batteripakke.
Og selv om det vel ikke er denne modellen som samler størst interesse i Motown, er det en veldig riktig ting ved den: Den kjører for eksempel hardt på sikkerhets-aspektene, flere elementer er hentet fra SCC konseptbilen fra Detroit 2001 (som vi også har omtalt før). Og endelig kan Volvo slå fast at nå kommer de andre etter.
Sikkerhet er nemlig blitt et overordnet tema i Detroit i år. Det selges aktivt som argument, og det later til at det begynner å bli spiselig hos forforbrukerne. Honda og Hyundai er to av de som virkelig hiver seg frempå med maksimalt antall airbags nå, Mini markedsføres ikke lenger som EuroChic, men som sikkerhets-Mini, det lille som finnes av Smart presiserer at her er det masse Daimlerchrysler sikkerhets-DNA om bord, og Ford har flere modeller der det eneste innholdet later til å være moderne sikkerhetsdetaljer – aktive og passive.
Og det er også Volvos argument, for i 3CC presenterer de også sin Co-pilot som overvåker trafikkforholdene, sikrer skikkelig avstand til bilene rundt deg (aktivt i forhold til den du kjører etter) og til og med antyder at nå er du enten for trøtt eller for dritings til å kjøre videre. Men akkurat hva selve konseptbilen, og den kommende C30 angår, er Detroit fullstendig underveldet. Det vi gjerne skulle sett, er en mindre utgave av XC90 er budskapet derfra.