-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Amerikanske biler fortsatt dollarglis
Dollarglisene er fortsatt amerikanske. De store og tunge bilene med stort bensinforbruk er fortsatt bilene amerikanerne elsker.
Aldri før har amerikanske bilkjøpere valgt importbiler oftere enn i fjor, men det hjelper ikke. Når amerikansk bilindustri viser siste mote i Detroit, handler det mest om muskelbiler. Og det er fortsatt mulig i et land med bensinpriser på rundt 4 kroner literen.
Men amerikanske produsenter føler presset. Japanske Toyota er i ferd med å bli verdens nest største bilprodusent etter GM. De puster Ford i nakken og har sagt at innen noen år skal de ha 15 prosent av verdens bilsalg. Og da er de størst.
Men ledelsen i General Motors nekter plent å bli slått av et japansk bilkonsern. GM har vært størst i 75 år og sier de skal være det også i de neste 75.
Nå kommer miljøbilene
Bilutstillingen i Detroit preges av masse prototyper som nesten er klare for produksjon samt nyheten om at nå kommer en mengde miljøbiler. Alle snakker om hybrid og brenselceller og eksperter hevder at det blir en revolusjon innen bilverden de neste fem årene. Det er et tegn at mens hybridbilen Toyota Prius ble årets bil i Europa, så er hybridbilen Ford Escape valgt til årets truck i USA.
Alle satser tungt på brenselceller og hybridbiler. Salget er ikke stort i dag, men det er ventet å øke kraftig de neste fem årene.
Lite interessant for Norge
Av de over 50 prototyper og nye biler som vises i Detroit, er det bare et par som kommer til Norge. Kia lanserer en helt ny og større Rio. Den kommer til Norge i løpet av annet halvår.
Men Kia sliter med en kollisjonstest det amerikanske forsikringsinstituttet har utført og der Kia Cerato kommer meget dårlig ut. Bilen får omtalen poor. Det misliker Kia kraftig og har nå satt seg ned sammen med amerikanske myndigheter for å finne ut hva de skal gjøre for å bedre sikkerheten på Cerato. Kia garanterer at nye Rio har høyere sikkerhetsnivå og vil få gode karakterer når bilen testes av EuroNCAP.
Satser tungt på pickups
Amerikanske bilprodusenter elsker sine store pickups. Og flere varianter kommer. Ford F-150 pickup er mest solgte bil i USA, og nå kommer det en egen Harley-versjon. Det er ingen tvil om at amerikanske produsenter satser stort på pickups, men fortsatt mangler de moderne dieselmotorer.
Eller hva sier du om prototypen av en helt ny Jeep Gladiator med en motor foran og en bak, der bilen svinger på både for- og bakhjulene? Eller en tøff Ragster-variant av nye VW Beetle som trolig kommer i produksjon i Mexico?
BMW viser for første gang nye 5-serien med firehjulstrekk, og Mercedes sin nye M-klasse som vi allerede har sett bilder av i norsk natur.
LINK TIL SAMLEARTIKKEL FRA DETROIT