Mercedes-direktør Johnny Danielsen
Foto: Trygve Larsen
Dieter Zetche
Foto: Trygve Larsen
Dieter Zetche
Foto: Trygve Larsen
E-Klasse lansering i Detroit
Foto: Trygve Larsen
E-Klasse lansering i Detroit
Foto: Trygve Larsen
E-Klasse lansering i Detroit
Foto: Trygve Larsen
E-Klasse lansering i Detroit
Foto: Trygve Larsen
E-Klasse lansering i Detroit
Foto: Trygve Larsen
E-Klasse lansering i Detroit
Foto: Trygve Larsen
E-Klasse lansering i Detroit
Foto: Trygve Larsen

Daimlers gigantiske PR-stunt

Daimler og Mercedes-Benz kuppet det aller meste i forkant av åpningen av bilutstillingen i Detroit søndag.

Publisert Sist oppdatert

Eksklusivt

Mercedes-Benz er flinke til å få mest mulig oppmerksomhet rundt sine nybillanseringer. I de aller fleste tilfeller blir bilene vist for pressen kun kort tid før de kommer på markedet.

Den nye E-klasse (w212) ble natt til søndag norsk tid vist for innbudt presse fra hele verden. På utstillingen i Cobo Hall som åpnet for pressen noen timer senere, vil ikke bilen bli å finne. Den får først europeisk premiere på bilutstillingen i Genève i begynnelsen av mars.

Mercedes-Benz hadde det aller meste av oppmerksomheten fra verdens motorpresse for seg selv da de dro lakenet av E-klasse og SLR Stirling Moss på det nyrenoverte Westin Book Cadillac Hotel i sentrum av Detroit.

Aktiviteten til mange av bilprodusentene er på et lavmål som følge av finanskrisen. Flere av bilprodusentene, deriblant navn som Nissan og Mitsubishi, har helt droppet å være til stede på utstillingen.

LES MER OM NYE E-KLASSE HER

Operavisning

Selv om folk flest ikke vil få se bilen ”live før utpå våren, vil det i Norge være et 1000-talls mennesker som kan få se bilen eksklusivt.

- Vi skal ha en ”preview av bilen for inviterte gjester i Operaen den 27. februar i år, sier Johnny Danielsen. Han er direktør for Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

Importøren får låne tre biler for å vise frem i Bjørvika for en stakket stund før bilene går rett tilbake til Tyskland igjen.

SE STORE BILDER AV E-KLASSE HER

Alvor

Toppsjef Dieter Zetsche i Daimler hadde også noen alvorsord å si foran rundt 700 inviterte pressefolk fra hele verden.

- Bilindustrien er et offer for finanskrisen. Alle føler smerten, sa han alvorlig.

Zetsche har selv bodd flere år i Detroit under DaimlerChrysler-perioden.

- Jeg har stor sympati for Detroit og alle som arbeider i bilindustrien og som nå opplever store vanskeligheter, sa han.

Selv lovet Zetsche at Daimler ikke skal kutte i budsjettene for utvikling som en følge av krisen.

- Vi tok 2400 patenter i 2008, og satser nå mye på å videreutvikle vår satsing på grønn teknologi, sa han.

Powered by Labrador CMS