-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Saba på strøm
Saba er navnet på en ny amerikansk sportsbil som har valgt en zero-carbon vei.
X-Prize er navnet på et program der det amerikanske energidepartementet har lagt inn 3,5 millioner dollar, og der andre har bidratt slik at totalsummen nå er oppe i 10 millioner dollar.
Formålet er å inspirere unge amerikanere til å velge en karriere innen avansert transport-teknologi, samtidig som industrien blir bedt om å legge opp program og bygge produkter som kan stimulere disse valgene enda mer.
En av de som har kastet seg på bølgen er amerikanske SABA Motors. Et typisk Silicon Valley-selskap, som hadde sin første bil klar til SEMA Show i november 2009. Bilen ble ytterligere pusset på og hadde en skikkelig premiere på Detroit-utstillingen i år.
Simon Saba, sjefen, har allerede fått masse oppmerksomhet rundt forslaget sitt, sist sammen med Californias guvernør ved Arnold Schwarzeneggers Global Climate Summit.
Billig i drift
Nå er det ikke så veldig mye som er kjent om bilen foreløpig, men Saba planlegger i hvert fall en pris på rundt 40.000 dollar – det er mindre enn halvparten av en Tesla. Spesifikasjonene er langt over halvparten av Teslas, så dette låter som en god deal.
Ved vanlig bykjøring har den en rekkevidde på 200 km, ved vanlig landeveiskjøring øker den til 225 km. Vi snakker om 5,1 sekunder til hundre, og 160 km/t i toppfart.
Og Saba viser at bilens drift vil koste 0,02 dollar/km, eller ukentlig, med to oppladinger: 7,04 dollar. Det er snakk om en avansert aluminiumsramme og et karosseri med masse karbonbfiber.
Det høres med andre ord ut som lav vekt. Lithium-batterier fra ThunderSky bekrefter akkurat det.
Ikke før utpå vårparten begynner bedømmingen av X-Prize konkurransen, men dersom du er interessert finner du hjemmesiden her.