-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford på truck-tronen
Trucks make bucks, er et gammelt jungelordtak fra den amerikanske bilindustrijungelen. Vi ventet en kamp mellom GM og Ford i Detroit. Det ble rått parti.
GM viste sin 2014-utgave av Chevrolet Silverado (Sierra heter den som GMC) i god tid før jul, men det var først på Detroit-utstillingen publikum skulle få se dem. Og den skal, tross alt, ikke i handelen før til sommeren.
Men siden alle visste at nye GM-trucker ville være på plass, regnet man med at Ford ville antyde hvordan den kommende F-150 ville bli.
Det var ikke det uttrykket Ford brukte, men de rullet frem en glitrende konseptbil som de kalte Atlas. Den tyder definitivt på at Fords fremtidige F-150 vil fortsette som den mest solgte bilmodellen i USA.
Når man vet hvor viktig denne modellen er for Ford, den har altså vært ledende på markedet i 31 år etter hverandre og – har noen analytikere regnet ut – den genererer 90 prosent av Fords globale fortjeneste, forstår man at det legges vekt på presentasjonen av det som nok er neste utgave.
Da er det helt greit at Chryslers Ram 1500 ble Årets Truck, med hedersbevisning på Detroit-utstillingen, og at GM kommer først i butikken med en ny modell, ingen skal være i tvil om at Ford akter å beholde tronen.
Alan Mulally, Ford-sjefen, var også helt avslappet ved avdukingen av konseptbilen. Da han ble spurt om konkurransen fra konkurrentenes nye modeller, viste han bare til at «den gamle» F-serien har vunnet markedsandeler også det siste året. “Hvert år gjør vi bilen bedre, og gir den en bedre posisjon i markedet.”
Men det er selvfølgelig viktig å minne fansen på at det jobbes med noe nytt også hos Ford. I Light Trucks-segmentet er kundelojaliteten enda større enn når det gjelder vanlige «småbiler».
Det var nok også riktig å si om jobben til «Gordo», Gordon Platto som har vært Ford-designer i mer enn 20 år, og som kjenner Ford-kunde sjelen. Han er ikke jålete, hele teamet hans kjører trucks, og han ser på bilen som et verktøy «for dem som bygger skolene våre, eller vedlikeholder veiene våre».
Men allikevel var vel hans Atlas den beste konseptbilen i Detroit i år (det skulle kanskje ikke så meget til?) og den som skapte flest spaltemeter.
På tross av at den er «Bygget Ford-Tøff» er den full av finesser, også slike som skal sørge for å få ned forbruket, for økonomi er blitt viktig for denne gruppen også.
Det er langt mellom de dundrende V-åtterne nå. Her lukkes grillen automatisk for å bedre strømlinjene, her får felgene flat overflate under kjøring (men er skulptur-stilig når den står stille), her er det start-stopp, for ikke å snakke om en bevegelig frontspoiler som styres av farten.
Men det viktigste er at den bygges meget lettere enn før. Det ble ikke sagt noe om drivlinjen, men det er nok direkteinnsprøytede, turbomatede Ecoboost-motorer det først og fremst kommer til å dreie seg om her.
Det er mye bra å si om den nye GM-serien også, for eksempel at dørene i dobbelt-caben nå er konvensjonelt hengslet igjen, med en skikkelig B-stolpe og meget stivere hytte (for lavere vekt), og en skikkelig bakaksel som skal sørge for en blanding av lav egenvekt, høy tillatt aksellast og evnen til å ta i mot fullt trøkk fra de kraftigste V8-motorene også.
For ikke å snakke om at girspaken er tilbake på rattet (glem «sportslig» gulv-skifter, her sitter vi ofte tre i bredden!) mens det faktisk er en del Corvette-teknologi i den moderne motorstyringen.
Men selv når du summerer alle de positive elementene, når de allikevel ikke Detroit-ballets lett maskuline dronning opp til planet en gang.
Det som er virkelig spennende – når vi ser alvorlig på Fords truck-program – er hva denne nye kommer til å gjøre med Ranger. Skal Ford sørge for en skikkelig separering av disse to vektklassene, og så sende begge ut på det globale markedet?
Eller skal den minste, Ranger, bli global, minus USA, mens F-150 (Atlas) skal forbeholdes Amerika?
Faktisk kommer Ford til å få litt hjelp av Chevrolet her. Dersom den nesten nye Chevrolet Colorado (GMC Canyon) blir en salgstall-suksess, blir det nok også snakk om et Ranger/F-Serie program i USA. Og kanskje mer F-Serie til oversjøiske markeder.
I så fall håper jeg virkelig også Ranger kommer til å få en del av Gordos vellykkede Atlas-detaljer.
Vet du forresten når Atlas-navnet siste gang ble brukt på en produksjonsbil? Av Nissan, i 80-årene, på en pickup-variant som ble bygget på Safari (Patrol)-basis.