-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nissans overklasse Light
En forsmak på ny Maxima er presentert i Detroit. Sports Sedan Concept kaller de den.
Maxima – jeg husker vel ikke akkurat at vi oppfattet den sedanen som veldig sportslig – var ingen stor hit i Norge. Den solgte fra 1989 til 2004, men ikke i mer enn litt over 2000 eksemplarer og med 1996 som toppåret. Da kom litt over 400 av dem på nye skilt.
Nå er ikke Nissan i nærheten av å antyde at dette kan bli en ny Maxima, «dette er måten vi tar prinsipper fra sportsbil design og tilpasser det noe med fire dører», sa Nissans designsjef, Shiro Nakamura, ved avdukingen.
Nå er det også noen som antyder at den forholdsvis aggressive designen passer bedre på en mellomklassebil som den amerikanske Nissan Altima – og egentlig stemmer kanskje det også med størrelsen, Altima er nemlig i ferd med å vokse seg inn i Maxima-territoriet.
Tredje hint
Nakamura sa også ifra om at dette var tredje gangen han forsøker å fortelle oss hvordan Nissans fremtidige designspråk skal låte.
Første forsøk var med det SUV-konseptet de kalte Resonance, andre gang var konseptet med det underlige navnet: Friend-ME. Begge vist i fjor i henholdsvis Detroit og Shanghai – så nå er det kanskje på tide at han viser hva han mener, med en skikkelig produksjonsbil?
Nå er det vel egentlig mye vi kan spore fra eksisterende Nissaner her også.
Fronten har vært vist frem på flere, det er et GT-R-preg over skjerm-foldene og det er noe ved helheten som også minner om forholdsvis ferske Infiniti-konsepter. Ta også en titt på Freeflow fra Tokyo i høst, og du vil se trekk derfra på C-stolpen.
Nær produksjon?
Med en A-Stolpe som er mattet ut og en B-stolpe som er skjult, får taket et preg av at det flyter. Det, og den ganske høye livlinjen, får dimensjonene til å virke forholdsvis kompakte.
I virkeligheten er konseptbilen større enn dagens Maxima. Dessuten har den detaljer som lys og speil og dørhåndtak hentet fra produksjonsbiler – slike detaljer gis ofte en helt egen utforming på konseptbiler. Alt dette kan peke i retning av produksjon om ikke lenge.
Interiøret har også akkurat det samme preget av futuristisk og produksjonsmulig. Selv om det er et ganske speisa display, der det ser ut som informasjonene henger i løse luften, er også mange detaljer her hentet fra samlebåndet, eller har et uttrykk som sier at det er helt gryteklart.
Hva slags drivlinje som eventuelt skal brukes sies det heller ikke noe om, men med en 3,5 liters V6-motor på 290 hester som driver forhjulene via en CVT er Maxima i dag USAs bestselger i dette segmentet.
Riktignok krymper denne delen av markedet, men ikke så fort og så sterkt at det skulle være grunn god nok til å trekke seg derfra.