Nissan Titan

Nissan Titan

Nissan Titan

Nissan Titan

Nissan Titan

Nissan Titan

Nissan Titan

Nissan Titan

Nissan Titan

Nissan Titan
Toppsjef for Renault-Nissan - Carlos Ghosn
Nissan Titan

Nissan Titan
Ghosn viser frem sin nye Titan
Nissan Titan

Nissan Titan

Nissan Titan

Nissan Titan

Nissan Titan

Nissan Titan

Nissan Titan

Nissan Titan

Nissan Titan

Nissan Titan

Nissan Titan

Nissan Titan

Nissan Titan

Nissan Titan

Nissan Titan

Nissan Titan

Nissan Titan

Nissan Titan

Nissan Titan

Nissan Titan

Nissan Titan

Nissan Titan

Nissan Titan

Nissan Titan

Nissan Titan

Nissan Titan

Nissan Titan

Nissan Titan

Nissan Titan

Nissan Titan

Nissan Titan

Nissan truck snart voksen

Nissan introduserte sin første USA-truck i 2003. Nå viser de en ny Titan, vi kan trygt si at den begynner å bli moden.

Publisert Sist oppdatert

Det var litt vanskelig å forstå Nissans nye Titan på avstand. Designet og utviklet i USA, og bygget på noe som het Nissans nye F-Alfa plattform.

Men da vi også forsto at for eksempel den nye luksus-SUVen, QX56 fra Infiniti var bygget på samme plattform, var det vanskelig å begripe at dette var en fullvokst amerikansk arbeidshest.

Den nye Titan-utgaven faller i grunnen også mellom to stoler. Den har størrelse som en middelstor truck, men når du åpner panseret finner du en fullvoksen Cummins V8 Diesel der nede. 5 liter og 310 hk tilhører ikke akkurat de mellomstore bilene – her er vi over i den tunge enden av truckmarkedet.

Og vi har den eneste V-åtteren i en «Light Duty» pickup.

Ruver i landskapet
Men ved debuten i Detroit kunne Nissan fortelle at bilen også skal utstyres med mindre motorer når den for alvor kommer i handelen. Slik at den modellen som debuterte i Detroit ser ut som en over-motorisert monster-utgave av den normale.

Men det er også opplagt at denne store motoren har vært med i planleggingen hele veien. For særlig overhenget foran virker som om det er bygget rundt den lange motoren samtidig som det skal bli plass til intercoolere og dobbel batteripakke der foran.

Dermed har man også fått plass til en front som synes, vi kjenner den fra andre nyttebiler fra Nissan i Amerika, men her er den mye tydeligere.

Karosseriet har også fått det samme solide overhenget bak som foran, slik at det blir litt balanse, heldigvis har designerne krøllet til platene litt over bakhjulene slik at det blir litt dynamikk langt der bak.

Ryddig
Innvendig er det ryddet opp noe voldsomt i forhold til utgående modell. Det er slutt på at brytere er kastet tilfeldig rundt omkring, nå ser grupperingene helt logisk ut.

Dessuten er girvelgeren flyttet opp på rattet, resultatet er at denne bilen vel har plass til et større utvalg drikkevarer enn noen annen på markedet for tiden.

Bilen er utstyrt som man venter av en slik, og vel så det.

Spesialbygde aksler fra American Axle Co, flere kabin-alternativer, Nissans 360 grader fugleperspektiv oversyn er bygget inn, mengder av skjulte oppbevaringsbokser finnes tilgjengelige, det er 120 volt uttak flere steder.

Allsidig
Og det som virkelig betyr noe på dette markedet virker voksent nok det også: En nyttelast på planet på over 1000 kg, og en henger/trekke-kapasitet på rundt 6 tonn.

Dessuten kan den sågar utrustes med en svingskive på planet slik at den kan opptre som en semi. En voksen snøplog kan den forresten også jobbe med.

Dessuten er det vel ingen grunn til å presisere at den har et transmisjonssystem som burde kunne gjøre den brukbar på alle underlag.

Nissan sa ikke noe om priser på utstillingen, men den blir produsert i USA og vil sikkert kunne prises slik at den blir en seriøs deltaker i denne spesielle truck-klassen.

Powered by Labrador CMS