Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept
Infiniti QX50 Concept

Fra Beijing-drøm til Detroit

Ting kan tyde på at vi får sett litt mer til Infiniti i årene som kommer. QX50 vil nok bli tatt godt imot.

Publisert Sist oppdatert

Det var vel ingen som trodde at den QX Sport Inspiration som Infiniti viste på Beijing-utstillingen i fjor, ville bli satt i produksjon. Lengden alene, 460 cm, på 280 cm akselavstand antydet ganske klart at dette var en drøm. De overdrevne linjene bekreftet det.

Men det var elementer i denne bilen som klart pekte fremover. Det var liksom ikke tvil om at dersom man tok en del av elementene derfra, ville resultatet kunne bli en ganske muskuløst utseende SUV.

Og det bekreftet denne Nissan-filialen da de dro lakenet av sin QX50 Concept i Detroit i forrige uke. Slik den sto der, kan den ikke være mange endringer unna en produksjonsutgave.

På høy tid
Der er jo også ganske åpenbart at dagens QX50 trenger avløsning snart, den debuterte egentlig som EX for ti år siden.

Ingen kan krangle på de endringene som er foretatt. Den gamle bilen er forholdsvis gørrkjedelig. Den nye er sexy, full av overraskelser og ligger ikke altfor tett opptil storesøster, QX60.

Interiøret er også litt mer overstadig enn det vi er vant til (kanskje et litt for sterkt uttrykk å si at jeg er vant til noe som helst fra Infiniti) fra denne kanten. Men alt kommando-verktøyet til de grader orientert mot føreren er ganske nytt, og stoler som heller i retning av klassiske Chesterfield- mønstre, er heller ikke vanlig.

Autonom
Det som skal bli mest spennende med denne mellomklasse crossoveren er hvilken teknologi den skal fylles med.

Jeg regner med at dette vil bli en av de første fra Alliansen som får konsernets ProPilot – deres utgave av selvkjørende egenskaper. Selvfølgelig, i første omgang, bare en assistent, men med muligheter til å overta hele jobben, forholdsvis sømløst.

Og under panseret sto en toliters firer-versjon av deres VC-Turbo motor. Den som kan endre kompresjonsforholdet fra 8:1 til 14:1. 268 hk i denne versjonen, men med – må vi gå ut fra – en overlegen drivstofføkonomi. (Eller overlegent lavt CO2 utslipp – som man måler forbruk i nå).

Realistisk
Det er ikke sagt et ord om hvilken retning denne motoren sender alle drivkreftene sine, men jeg tror at dersom jeg hadde fått beskjed om å tegne en bakhjulsdrevet bil, hadde jeg ikke gitt den disse proporsjonene. Jeg tipper forhjulsdrift (evt. 4x4).

Alle funksjonene, både de i ProPilot og i den nye motoren, har fengslende grafisk presentasjon på den store berøringsskjermen i midten, så der kan du følge med på meget mer enn velvalgte råd fra GPS’en.

Ikke et ord om når den kommer, eller hvor den skal posisjoneres, eller om mål eller vekt eller prestasjoner. Men egentlig trenger vi vel ikke det, for denne bilen forteller at Infiniti er på gang med en spennende ny mellomklasse-bil.

Powered by Labrador CMS