Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid
Lucid

Luksus på strøm

Enda en ny luksusbil med superbilytelse og akseptabel rekkevidde har sett dagens lys. Passende navn i den sammenheng: Lucid.

Publisert Sist oppdatert

Jeg likte beskrivelsen til noen venner av meg fra bilutstillingen i Los Angeles:

«Borte i en krok sto det noe som ikke imponerte veldig, akkurat da. Bilen var tungt maskert med sliten tape, og interiøret var halvferdig med hi-tech komponentene som hang der uten skikkelig feste, og i stedet for hanskerom fant vi en svær brannslukker. Det hele så ut som en 7-Serie som ble klargjort for NASCAR-racing, derfor syntes vi ikke det var noe å skrive om da.»

Nå, ikke en gang en måned etter, har denne stygge andungen sprunget ut og blitt en særdeles kompetent svane. Både vakker og med prestasjoner.

Her har vi enda en elbil i superklassen. Det er nok kinesiske røtter denne gangen også, men uten et snev av antydninger om råtten økonomi, slik vi for eksempel hører hver dag om Faraday Future, for eksempel.

Luksus
Men, det skal allikevel tilføyes, detaljene mangler foreløpig. Det eneste som er klart er at Lucid Motors har lansert en bil de sier skal bli produksjonsmodell, og som skal hete Air.

Overlegen luksus, plass til fire, ytelser i 2,5-til-100-klassen, rekkevidde 650+ km og pris rundt 100.000 dollar – S-Klasse territorium.

Bakgrunnen heter Atieva, som blant annet har utviklet store batteripakker for kinesiske elbusser. Derfor kan det være helt sant når Lucid sier at alt det elektriske er 100 % egenutviklet. 10 år har de holdt på med batteriene sine for eksempel.

Det mangler en rekke detaljer, men vi får i hvert fall vite at det er 745 kW tilgjengelig. De forteller også at batterikapasitet på 100 kWh er standard, men at de også har klart en pakke på 130 kWh. Ny rekord, på denne siden av busser.

Resten, inkl. mål og vekt, er svevende. Hva som imidlertid er opplagt er at det er de to i baksetet som er vinnerne her.

I tillegg til masse plass kan seteryggen helles 55 grader ned, og helt flatt gulv selvfølgelig. Pluss aktiv støydemping, masse entertainment på gang, og helt flatt gulv.

Ukjent opphav
Hvem som har designet dette aner jeg foreløpig ikke. Men det er gjort veldig kompetent. Elegant er hovedinntrykket, velproporsjonerte masser og skikkelig stramme overflater sammen med minimum av forstyrrende grafiske elementer.

Selv om det er et slags bagasjerom, veldig kort, heller den vel over i sedan, men inntrykket er mye mer fastback. Det er ikke noe av det utvendige som er overdrevet og både front og hekk er behagelig beskjedent, uten noen in-your-face arrogante detaljer, og lysene ser ut som små revolusjoner.

Avansert lysteknologi
Det sies at frontlysene, som de kaller Lucid Vision, består av et enestestående speilsystem og til sammen 5.000 bitte små linser. Men det hele danner bare en 19 mm tykk enhet og er virkelig med på å gi denne bilen en helt enestående karakter.

Lucid Motors sier at produksjonen er i gang i 2018, og at det er en mindre bil ikke så langt bak i løypa.

For vår egen del er det nok å minne om Darwin. Du skal være ganske sterk for å overleve i dette miljøet her. Men hvis det virkelig er den sterkeste som overlever, ligger kanskje Lucid Air godt an?

Powered by Labrador CMS