-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Gallakjolenes venn
Den nyeste Lincoln-modellen blander inne litt historie uten at det blir kvalmt. Møt et 80-års minne: Lincoln Continental.
Edsel Ford, Henrys stilsikre sønn som pappa gjorde alt han kunne for å holde nede, skulle på en omfattende ferie i 1939. Så i 1938 ba han selskapets sjefdesigner, Eugene Gregoire, om å designe en helt spesiell Lincoln for seg.
Det skulle bli en enestående modell, den kom i 1939 og het Continental. Men vi vet jo alle at Continental med tiden er blitt en av Lincolns best kjente modellnavn.
Historien er imidlertid gjentatt nå. Noen, med litt sans for stil – og sans for kvinners problemer når de skal manøvrere galla inn i og ut av limousiner – bestilte en ny Continental i 2018. En bil som skulle kunne brukes av en ganske stilig overklasse.
80 år siden forrige gang noen fikk en så godt ide.
Så der har vi den nye Continental som skal bygges i meget begrenset antall. Ikke så begrenset som bare en eneste, riktignok, men ikke flere enn 90 i 2019 (også 80 år etter at Edsels bil ble bygget), og med muligheter for noen flere i 2020.
Da må du imidlertid bestille nå. Og ingen har fortalt meg hvor mye den skal koste.
Som du ser av bildene er greia først og fremst at bakdøren er hengslet bak. Slik Rolls-Royce har drevet med de siste årene, men som var en selvfølge blant de elegante på 30-tallet.
Her er riktignok B-stolpen fremdeles på plass, men jeg kan love at inn- og utstigning lar seg løse adskillig mer dekorativt med døren åpnende denne veien, med eller uten stolpe.
På innpust hiver man hekken nedpå og trekker de lange Louboutin-stolpene inn etter seg. Ut strekker man de samme silkekledde elegant ut, som en spennende entre, og lar resten følge etter.
Ikke noen gymnastiske spesialiteter som når man må vri seg slik at de stygge knærne er den kroppsdelen man må passe mest på
Det faktum at Chicago-gangstere foretrakk slike bakdører, «fordi de gjorde det så meget enklere å dytte offeret ut under fart» ifølge gammel-redaktøren i Hemmings, Dave Brownell, viser jo bare at de byr på raske ut- og inn-fordeler.
Hvorfor de er blitt hetende selvmordsdører er derimot vanskeligere å forstå. Gamle dagers karosserier som flekset, slik at dørene hoppet opp over en dump, ligger selvfølgelig til grunn for dette. Men selvmord? Og egentlig datt du vel like lett ut av en dør som åpnet seg selv om den var hengslet i forkant?
Lincoln ber imidlertid om at disse nye bakdørene deres kalles Coach dører, og da er vi tilbake til gamle dagers Coach Built.
Denne modellen heter Limited Edition 80th Anniversary Continental og er basert på dagens Continental, men med 15 cm lengre akselavstand som utelukkende kommer bakre avdeling til gode. Og som selvfølgelig gir døren den bredden som er nødvendig for galla-formålet.
Det betyr en Første-Klasse-salong, med egne armlener og en midt-konsoll med egen kontroll for både klima og infotainment. Ikke akkurat vegan-omgivelser, skinn hele veien, og det ser jo ganske bra ut?
Motoren er V-sekseren med 400 hester og 542 Nm, så selv om den nok er blitt noen centimeter tyngre, er det sikkert en hyggelig sjåføropplevelse også, fremdeles.
Men når skal vanlige produksjonsmodeller komme med denne dørløsningen? Tesla X er vel den som er nærmest, selv om deres åpning på loftet er fem ganger så komplisert som en Lincoln-variant.
Konsept-designerne har vist hundrevis av slike løsninger de siste årene. Kan vi håpe på en litt radikal elbil som ønsker å vise at den er litt radikal?