-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Land Rover Discovery 3
Tredje generasjon av Land Rover Discovery har høy komfort, men det er terrengegenskapene som virkelig imponerer.
Først publisert i BIL 11 - 2004.
Discovery 3 er bygd på en helt ny plattform, og har nå selvbærende stålkarosseri. Den er testet i fem verdensdeler over fem millioner kilometer. Discovery 3 har vokst seg større, og har nå god plass til syv voksne.
Med en egenvekt på hele to og et halvt tonn skal det litt kraft til for å flytte på doningen, og valget står mellom en Land Roverifisert V8-motor fra Jaguar eller en V6 diesel. Den siste har vi hilst på i Jaguar S-Type, men i Discovery er ikke farten så viktig, så den er justert for å gi masse dreiemoment i lave turtall. Denne motoren passer helt utmerket, og det er liten vits i å gå for bensin-V8ern så lenge man bor på denne siden av Atlanteren.
Luftfjæring er for så vidt ikke noe nytt for Land Rover, men det avanserte Terrain Response-systemet er nytt. Et innstillingshjul gir fem valg: vanlig vei, gress/-grus/snø, gjørme/traktorspor, løs sand eller stein. Innstillingene griper inn i fjæringsvei, motorstyring, differensialer, lav- eller høygearserie, pluss Hill Descent Control, ABS, stabilitetskontroll og antispinn. Alt dette illustreres tydelig på info-skjermen på dashbordet – til og med retningen på fronthjulene vises der.
Under lanseringen i Skottland fikk vi prøvd bilen både på landevei og variert terrengkjøring. Land Rover fikk vist at nye Discovery så absolutt hører hjemme i naturen, den kommer seg frem omtrent overalt. Opp sandbanker, ned traktorstier, over kampesteiner, langs stranda – nesten alt er overkommelig. Terrengbiler har for så vidt gjort dette i lange tider, men med Terrain Response er det mer tilrettelagt for det. Den gode nyheten for den norske importøren er at den særnorske varebilkassa går ganske greit inn i Discovery, og dermed vil de selge en del med grønne skilter og langt lavere pris. Men da uten baksetene som Land Rover så møysommelig har utviklet. Flere bilder ligger på www.bilnorge.no/lr3.
Land Rover Discovery TDV6 SE
Pris: 779.000 kr.
Motor: 6-sylindret V-motor. 2720 ccm. 140 kW (190 hk) v/4000 o/min. 445 Nm v/1900 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 483,5 x 191,5 x 188,7 cm. Akselavstand: 288,5 cm. Egenvekt: 2500 kg. Tillatt totalvekt 3230 kg.
Dekk: 255/60R18.
Bagasjerom: inntil 2558 liter
Tankvolum: 82 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 11,5 sek.
Toppfart: 180 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,94 l/mil.
CO2-utslipp: 249 g/km.
Konkurrenter: Toyota Land Cruiser, Mitsubishi Pajero, Volkswagen Touareg.