-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Land Rover Discovery
Land Rover har spandert en bli-ny-kur på sin aldrende Discovery som skal fornyes helt i 2004.
Først publisert i BIL 10 - 2002.
Første generasjon kom i 1989, den andre i 1998, og konstruksjonen er den urgamle oppskriften for terrengbiler: separat ramme og stive akslinger som tåler en støyt når forholdene blir tøffe. Årets ansiktsløftning er stort sett en finpuss for å gjøre Discovery mer moteriktig. Fronten henter trekk fra den nye Range Rover, med lommelykter i hovedlysene og ny grill. Hekken har nye baklys, og interiøret er mer forseggjort, med tilbud om nye fargevarianter.
Under skallet skal finpussen gjøre Discovery mer sivilisert på vanlige veier. Støy fra vei og vind er bedre dempet. Bremsene er også forbedret.
Motorutvalget er som før: 5-sylindret 2,5 liters diesel med 137 hk er økonomisk og sterk i terrenget. Den velkjente 4-liters V8- motoren av 60-talls GM-herkomst koblet til automatgear gir god komfort. Men den er langt fra lynrask og på småkjøring super den dobbelt så mye drivstoff som dieselmotoren. USA får en markedstilpasset 4,6-liter som ikke selges i Europa.
I skog...
Land Rover har testbane ved Eastnor Castle utenfor Birmingham, og den er noe langt mer enn en tur i parken. Stupbratte bakker og dype gjørmebad passer dårlig for mer luksuriøse terrengaspiranter av moderne type. Skikkelig differensialsperre kan bestilles, og med krypegearet innkoplet takler Discovery det meste.I utforbakkene sørger HDC-bremsesystemet for at bilen automatisk bremses kontrollert nedover uten å få skrens.
... og på vei
En røff terrengkonstruksjon med høyt tyngdepunkt og akselavstand på bare 254 cm høres ikke ut som det rette grunnlaget for en asfaltbil. Styringen skal være mer presis enn før, men fortsatt må kursen stadig korrigeres. Hjulopphengene er også justert, men det er vanskelig å gjøre gull av gråstein. Fjæringen er komfortabel nok. Bedre isolering har fjernet mye vindstøy, godt gjort på en så høy og kantete bil.
Ikke uventet er Discovery fortsatt bilen for folk som trenger skikkelige terrengegenskaper. Den ligger milevis unna luksusbiler som Range Rover, BMW X5 og Lexus RX300.I Norge vil diesel varebil med lavere avgift dominere. Den koster 374.000 kroner, som personbil er prisen 596.500. Med bensinmotor er prisene henholdsvis 421.000 og 779.500 kroner.
DETTE ER LAND ROVER Discovery:
Lengde: 470,5 cm. Bredde: 188,5 cm. Høyde: 190 cm. Akselavstand: 254 cm. Sporvidde f/b: 154/156 cm. Bagasjevolum: 422-1993 liter. Tankvolum: 93 liter.