-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Slutt på bensin og diesel
Når Land Rover om noen år lanserer en ny generasjon Discovery Sport, står verken bensin- eller dieselmotorer på programmet.
Da Land Rover lanserte Discovery Sport for seks år siden, tok den over rollen som Freelander tidligere innehadde – som selskapets minstemann. Heldigvis uten å dra med seg de mange problemene forgjengeren slet med.
I fjor fikk bilen et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger hvor det viktigste sett med norske øyne var at det nå tilbys som ladbar hybrid med en elektrisk rekkevidde på inntil 62 kilometer.
Det kan høres dristig ut av Land Rover å legge en liten 1,5-liters bensinmotor under panseret på en såpass stor SUV, men kombinert med elmotoren får man en samlet effekt på 300 hestekrefter og maks dreiemoment på 540 Newtonmeter.
Når vi ser på registreringsstatistikken fra OFV er det tydelig at kundene er fornøyd med denne løsningen. Land Rover har en volumøkning på 234 prosent fra samme periode i fjor, og de ladbare hybridene står for 93 prosent av salget.
Enda mer elektrisk blir det i fremtiden, for når neste generasjon Discovery Sport introduseres i 2024 kan du glemme konvensjonelle bensin- og dieselmotorer. Da får du kun to muligheter – batterielektrisk eller ladbar hybrid (som dagens).
Land Rover har lovet seks elbiler i løpet av de neste fem årene, og fra 2026 skal samtlige modeller være mer eller mindre elektrifiserte. Da snakker vi alt fra rene elbiler via ladbare hybrider til milde hybrider.
I 2030 har Land Rover som mål at elbilene skal utgjøre 60 prosent av salget, de ladbare hybridene 10 prosent mens milde hybrider vil utgjøre de resterende 30 prosentene.
Land Rover utvikler to nye plattformer, og EMA (Electrified Modular Architecture) som skal danne grunnlag for Discovery Sport og neste generasjon Evoque skal kun benyttes for rene elbiler og ladbare hybrider med 800-volts teknologi som tillater superlading.
Den alternative MLA-plattformen (Modular Longitudinal Architecture) som skal introduseres om et par år og benyttes for de større modellene, Range Rover og Range Rover Sport, er mer fleksibel med hensyn til drivlinjer og vil benytte milde og ladbare hybrider.