Dodge Charger SRT Hellcat
Dodge Charger SRT Hellcat
Dodge Charger SRT Hellcat
Dodge Charger SRT Hellcat
Dodge Charger SRT Hellcat
Dodge Charger SRT Hellcat
Dodge Charger SRT Hellcat
Dodge Charger SRT Hellcat
Dodge Charger SRT Hellcat
Dodge Charger SRT Hellcat
Dodge Charger SRT Hellcat
Dodge Charger SRT Hellcat
Dodge Charger SRT Hellcat
Dodge Charger SRT Hellcat
Dodge Charger SRT Hellcat
Dodge Charger SRT Hellcat
Dodge Charger SRT Hellcat
Dodge Charger SRT Hellcat
Dodge Charger SRT Hellcat
Dodge Charger SRT Hellcat
Dodge Charger SRT Hellcat
Dodge Charger SRT Hellcat
Dodge Charger SRT Hellcat
Dodge Charger SRT Hellcat
Dodge Charger SRT Hellcat
Dodge Charger SRT Hellcat
Dodge Charger SRT Hellcat
Dodge Charger SRT Hellcat
Dodge Charger SRT Hellcat
Dodge Charger SRT Hellcat
Dodge Charger SRT Hellcat
Dodge Charger SRT Hellcat
Dodge Charger SRT Hellcat
Dodge Charger SRT Hellcat
Dodge Charger SRT Hellcat
Dodge Charger SRT Hellcat
Dodge Charger SRT Hellcat
Dodge Charger SRT Hellcat
Dodge Charger SRT Hellcat
Dodge Charger SRT Hellcat

100-åring på muskeltoppen

Det er en stilig måte å feire de første 100 år på: Komme med verdens mektigste 4-dørs sedan – til brukbar pris!

Publisert Sist oppdatert

Det måtte jo komme. For noen uker siden lanserte Dodge sin 707 hesters Challenger SRT Hellcat, men siden de også har et og annet firedørs karosseri på produksjonslinjen var det jo logisk å kombinere drivlinjen med en skikkelig sedan. Og hva har vi da?

Jo: Dodge Charger SRT Hellcat – sannsynligvis verdens sterkeste og kjappeste serieproduserte firedører. 707 hestekrefter!

Glem M5, E63 eller RS6 – alle ligger på det puslete 500-tallet. Og Dodgen har dessuten 880 Nm sammen med alle hestene.

Det er med andre ord et skikkelig amerikansk jern vi har her, som topper 320 km/t og som vil etterlate det meste av fintrimmede europeiske muskler bak seg i en sky av svart gummi. 0-60 mph (ikke helt 100 km/t) går på 3,7 sekunder og den gjør en kvart mile, klassisk amerikansk muskelmål, på 11 sekunder.

Billige hester
Vi kan godt se på danne bilen i en tradisjon som startet med at Ford solgte sin V8 Flathead for nesten ikke noen penger i 1932.
Da begynte folk å vende seg til prestasjoner. Og da Chevrolet kom med sin V8 i 1955 ble så mange mph/dollar så populær at GM for første gang tjente over en milliard dollars.

Nå ser sikkert ikke Chrysler/Fiat på denne muskelbunten som spesielt viktig for bunnlinjen, men selvfølgelig ekstremt viktig for imagen. Man kan snakke så grønt man bare vil, rå kraft er fremdeles attraktivt.

Spesielt fordi dette ikke kommer til å bli dyrt. Challenger Hellcat skal koste rett over 60.000 dollars. En S65 AMG vil komme på ca. 225.000 og en Bentley med dører nok ligger også i overkant av 200K.

Det eneste jeg kan tenke meg vil komme og banke på denne døren er en annen amerikansk konkurrent, Cadillac CTS-V. Den har omtrent samme pris, og det skal nok ikke koste mange tusen dollars å øke hk-tallet fra dagens 560 hk oppover mot 700-tallet.

Ser du nøyere på Challenger vil du legge merke til at Chrysler har gjort sitt for at den skal få luft nok til motor og bremser – se alle åpningene i panseret for eksempel. Brembo hjelper til med stoppingen og en ny girkasse med truckdimensjoner byr på åtte automat-utvekslinger. 160 millisekunder mellom skiftene er kanskje ikke helt i Maranello-klasse, men imponerende nok.

Smidd veiv er en detalj i denne kompressormotoren, som ellers er velkjent 6,2 liters Hemi. Og jeg regner med at Pirelli har gjort sin jobb også, de har ikke bare 320 km/t pluss å tenke på – de må også ta med i beregningen at tom veier bilen rett over to tonn.

Dodge er poppis på nett
At Chrysler (og Fiat) gjør noe veldig riktig med denne jobben forteller for eksempel tall fra Google. De kunne bekrefte at Dodge var det mest søkte bilmerket i juli. Noen der ute som tror det kan ha noe med Charger å gjøre?

Det ble ikke mindre trafikk etter at Challenger dukket opp. Spesielt ille ble det da det dukket opp et rykte om at produksjonen skulle begrenses til 1.200 biler. Chrysler svarte forumene med at «slapp av, vi skal bygge en haug av disse».

Første kvartal neste år skal disse begynne å opptre i venstre filen på amerikanske highways. Vi kan vel regne med at det er ikke ofte den svarte tenningsnøkkelen vil bli brukt, den som begrenser ytelsen. Her tror jeg vi kan regne med rød-nøkkelkjøring. Om ikke for toppfarten så for å vise frem litt skikkelig, ujålete, amerikansk flærr igjen.

Et amerikansk forum har hjulpet oss med listen over verdens raskeste firedørere. Den går på amerikanske spesifikasjoner og er overhodet ikke kvalitetssikret av oss.

Men jeg ser ikke umiddelbart noen store hull i den, og legger med fornøyelse merke til at de gamle AMG’ene, som ble bygget før de ble en del av Daimler, ikke er med. Dette er med andre ord fabrikkproduserte biler, og ikke trimmede.

Merke

Toppfart

Aks. 0-60 mph.

Opel Lotus Omega

177 mph

5,2 sek.

Ford Falcon GT

186 mph

4,5 sek.

Jaguar XFR-SP

186 mph

4,4 sek.

Mercedes-Benz E63 AMG S

186 mph

4,4 sek.

Aston Martin Rapide SP

190 mph

4,4 sek.

BMW M5/M6 Gran Coupe

190 mph

3,7 sek.

Audi RS7P

190 mph

3,4 sek.

Porsche Panamera Turbo S

192 mph

3,6 sek.

Bentley Flying Spur W12

200 mph

4,3 sek.

BMW M5 (E60)

204 mph

4,2 sek.

Powered by Labrador CMS