-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Første Forthing i Norge
Ny blomst i Kina-buketten
De som leser registreringsstatistikken med lupe så at de to første Forthing – for hvafforno? – ble registrert i Norge i august. Selskapets salgsdirektør for Europa var overrasket.
Jeg fortalte Patric Wang om salgstallene i Norge. Han er selskapets overhode for distribusjon i Europa og har – hvis man leser de paneuropeiske registreringstallene – ikke hatt for mye å gjøre foreløpig.
Men reaksjonen hans var grei:
– Hva? Bare to. De har da allerede fått de første 11 bilene fra oss.
Han snakket om Magnus som om de hadde kjent hverandre lenge – åpenbart Magnus Brask Rustad, nylig avgått daglig leder i MotorGruppen (Renault, Hongqi og Mitsubishi).
Og han lot seg slett ikke vippe av pinnen da jeg informerte ham om at Magnus nettopp hadde forlatt stillingen og at Gruppens majoritetseier, Jan Gustav Thrane Steen, var blitt ny, midlertidig, daglig leder.
Ikke bare var dette også gammelt nytt.
– Jan Gustav, kunne han fortelle, – var innom meg i formiddag og hilste på.
Det er ikke lett å være sladrehank med breaking nyheter i slike situasjoner. Men dersom min hoderegning stemmer, så var Thrane Steen innom ForThing, egentlig Fengxing, før han gikk videre til sin virkelig mangeårige forbindelse, Renault.
Men det er kanskje ikke akkurat breaking?
Under evaluering
Det er ikke mange dager siden Magnus Brask Rustad fortalte vår bransjenettside Bilnytt.no at han hadde prøvekjørt en ny Forthing ned til en forhandlersamling. Men at det ikke var tatt noen avgjørelse på om de skulle starte import.
– Vi ser på mange nye merker vi, sa han som han pleide.
Men det var i hvert fall nok til at jeg gjorde en av yndlingsøvelsene mine – forsøkte å nøste enda litt i den nesten ugjennomtrengelige kinesiske bilhistorien.
Dette er litt av resultatet:
Fra lokomotiv til bil
Bilen kommer fra Dongfeng som startet med lokomotiver for mer enn femti år siden og som etter hvert er blitt blant Kinas fire største bilprodusenter.
Under paraplyen finner vi joint ventures med europeere og japanere og egne merker som Venucia, Fengdu, Voyah (som vi jo allerede kjenner), Aeolus og altså Forthing.
Men historien går egentlig enda lenger tilbake, for Forthing kommer fra en divisjon som heter Dongfeng Liuzhou og Liuzhou startet tilbake i 1957 med salg av vannturbiner over hele Kina.
Og dermed blir dette også heldigvis både komplisert og forvirrende.
En av Liuzhou-fabrikkene ble en selvstendig enhet og den ble starten på Wuling som i dag blant annet er kjent som GM-partner og opphavet til Wuling Mini, kompakt elbil og global bestselger.
Grå start
Merkenavnet Fengxing dukket opp på slutten av nittitallet og historien beskrives slik av et av de mest respekterte nettstedene:
Først lagde de kjedelige MPV-er, så lagde de både kjedelige MPV-er og kjedelige sedaner før de beveget seg oppover i segmentene og begynte å lage kjedelige SUV-er. Men så ble de stadig bedre, og i 2021 kom Fengxing T5 EVO!
BilNorge fulgte utviklingen på en annen måte. Da M4 kom i 2021 kalte vi den Battle of the Grilles #1. Noen måneder senere kom M7 og ble til BotG #2 mens Forthing Yacht fra april 2022 ble BotG #3. Med andre ord: noen helt usannsynlige frontale apparisjoner.
Og uinteressante for oss – alle var forbrenningsmotoriserte.
Fra null til syv
Forthing har vært sent ute med det batterielektriske. Men for temmelig nøyaktig et år siden dukket Dongfeng Forthing Friday opp. Ganske enkelt en modifisert T5 EVO, fem centimeter kortere og med en mer diskre grill.
Den var imidlertid bare et sidespor før lanseringen av den store Leiting-serien på til sammen syv modeller, alle bygget på en batterielektrisk plattform (EMA-E) og priset tilsvarende 19.000 og 33.500 dollar.
De måler 460 x 186 x 168 cm, og akselavstanden er på 271 cm. Store skjermer, stemmestyring og nivå 2+ autonomi.
BYD leverer motorene på 150 kW og det er to batteriopsjoner på 57,8 eller 85,9 kWt – rekkevidde oppgitt til 430 eller 630 km.
Godt representert
Alle disse sto i München og som så mange andre kinesiske biler virker det som om de er bygget over en standard oppskrift på hvordan man plasserer en ny bil midt i sentrum av markedet. Hva differensiatoren er, som skal gjøre dem litt spesielle, er vanskelig å si.
Det som derimot kan gjøre den svært interessant er hvis NAMMI-teknologien ganske snart overføres til Leiting-modellene.
Dongfeng NAMMI er et flunkende nytt bilmerke, lansert den 23. august 2023. Den har en helt egen plattform utstyrt med faststoff-batterier og en superrask ladeteknologi og har et forbruk på bare 11 kWt per 100 km.
Spesifikasjoner som dette vil raskt kunne gjøre Leiting enestående i segmentet. Og den trenger nok noe – den solgte ikke mer enn 248 biler i juli. Svakt for en debutant.
Men da jeg spurte Patric Wang om NAMMI, var det – ikke uventet – ingen ting å hente.