Renaults nye villstyring!

Renault 5 Turbo 3E: Bare for deg som tør

Med 540 hestekrefter på bakhjulene, er det lite som tyder på at Renaults monster-femmer er mindre skummel enn forgjengerne. Her er den produksjonsklare bilen, og historien bak.

Publisert Sist oppdatert

Å jobbe hos Renault er nok ikke det samme som før. Siden den flamboyante toppsjefen Luca de Meo tok over roret i 2020, har ikke bare elbilene fått en skikkelig boost og de kule retrobilene Renault 4 og 5 dukket opp – sjefen vil ha mer moro enn som så.

Denne bilen ble bestilt av de Meo i forkant av Paris-utstillingen i 2022, la oss anta at både designere og ingeniører syntes det var en morsom oppgave. De dro i alle fall på litt ekstra. Det ble ikke bare en konseptbil basert på merkets oppsiktsvekkende tradisjon med å plassere store motorer i bagasjerommet på småbiler.

Nei, de konstruerte rett og slett en fullt kjørbar villstyring, enda fetere og villere enn de hadde blitt bedt om, optimalisert for drifting.

Sjefens tilsvar kom like overraskende på Renaults egne folk som alle andre:

- Vi setter den i produksjon!

En spinnvill tradisjon blir til

Det gikk unna for Renault på 70-tallet, den nye femmeren ble en mega-hit. Men noen sportsbil var den ikke.

Sånt må selvsagt fikses, Renault hadde begynt å fikle med turbo-motorer i 1975, og til Paris-utstillingen i 1978 sto en konseptbil klar. Det ble dratt på den gangen også. Kanskje ville man overgå nylig lanserte Golf GTI: Større motor og skarpere kjøreegenskaper holdt i alle fall ikke.

Originalen.

I stedet ble det plassert en turbomotor der baksetet vanligvis befinner seg, og karosseriet var voldsomt breddet. Overveldende positiv respons gjorde at bilen ble satt i produksjon to år senere.

I 1982 ble den fulgt opp av Renault 5 Turbo 2 – en oppdatert utgave. Godt hjulpet av suksess i rally-løypa med Jean Ragnotti bak rattet, først i Gruppe 4, så i selveste Gruppe B, var legenden om den spinnville småbilen med midtmotor etablert.

Renault 5 Turbo hadde også suksess i rally-løypa.

Tradisjonen ble tatt opp i 2001 med Clio V6 – en minst like kokko idé. Denne gangen uten turbo, men med 3-liters motor som i fase 2-utgaven leverte 255 hestekrefter i gateversjon. Plassert i baksetet.

Både Renault 5 Turbo og Clio V6 ble raskt kjent som ikke bare raske, tøffe og fete, men også ganske skumle. Kort akselavstand i kombinasjon med mye vekt bak, gjorde at sladd, som du lett kunne få, ikke var utpreget enkelt å redde seg ut fra.

Særlig mindre skummel, later ikke nye Renault 5 Turbo 3E til å bli.

Og nå er vi her: Renault 5 Turbo 3E er klar, salget åpner i vår og levering skjer i 2027.

Motorer i hjulene

Det har vært påtenkt av flere, men ingen har gjort det. Før nå: Plassert en elmotor i hvert hjul. Her er faktisk produksjonsbilen enda drøyere enn konseptbilen du sikkert har sett drifte opp bakken på Goodwood – den har motorene i bagasjen, ikke i hjulene.

I følge Renault skal løsningen ta vekk siste hint av transmisjons-fordrøyning, og gi enda mer presis og lynrask respons. Mitt spørsmål om ulempen med høy ufjæret vekt på bakhjulene, skal være konstruert bort via hjuloppheng spesielkonstruert for løsningen der stag, vinkler og innfestinger er tilpasset.

Ingeniørene har plassert en elmotor i hvert bakhjul.

Resten av bilen er ikke mindre ekstrem, den er bygget i aluminium under og i karbon over. Til tross for imponerende batterikapasitet på 70 kWt netto, veier den bare 1 450 kg. Med 200 kW effekt i hver motor og systemeffekt på 540 hestekrefter, tar det deg til 100 km/t på 3,5 sekunder – og den topper på 270 km/t.

Fire kjøremodus inkludert justerbar Drift Assist, skal sammen med avansert programvare for kraftfordeling forhindre at du havner baklengs inn i naboens hekk. Men dette kan nok likevel være skummelt for den uerfarne – det er Renault selv som kaller bilen «Only for the Brave».

En vill bil for de som tør å utfordre grensene!

Turbo 3E kjører 800 Volt system, hensikten er best mulig effektflyt i sportslig kjøring, og rask lading. Den tar hele 350 kW effekt og lades fra 15 til 80 prosent på 15 minutter. Tanken er at en dag på banen vil kunne innebære kjørepass på 20 minutter, etterfulgt av like lang ladetid, og så en ny baneøkt. Batteristørrelsen er også satt med tanke på en runde på Nürbrugring under maksimal belastning.

Hvordan får jeg tak i en?

Fikk du lyst til å ta plass i de Alcantara-kledde karbonsetene og skue ut over den 80-tallsinspirerte instrumenteringen etter å ha spesifisert farger og dekor etter egen smak utvendig og på innsiden, gjelder det å være rask.

Prisen blir ikke klar før salget åpner, men det har tidligere blitt antydet rundt 100 000 Euro. Bare 1980 biler skal produseres, men den gode tingen er at Norge ikke har begrenset antall. Her er det førstemann til mølla – uavhengig av hvor du bor.

Det kan være lurt å gjøre seg klar – er du raskt nok får du også muligheten til å velge produksjonsnummeret som skal stemples inn i dashbordet.

Powered by Labrador CMS