DS 3 E-Tense

Prøvekjørt

DS 3 E-Tense: Liten, kjekk og anonym

DS oppgraderer familiens minste som fortsatt forblir en kjekk og anonym franskmann med dametekke.

Publisert Sist oppdatert

Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves, heter det i et munnhell. Men den som venter på et bredt utvalg av elektriske biler fra det franske premiummerket DS, må i det minste smøre seg med tålmodighet et par år til.

De latinske bileierne har det ikke like travelt med å koble seg til strømnettet som avgifts- og strømsubsidierte nordmenn – og det har bilprodusentene merket seg.

En oppgradering av DS 3 med mer el-power og bedre rekkevidde er derfor det som skjer nå.

Denne lille tassen eksisterer i aller høyeste grad også med bensinmotor, men noen fossilmotorvariant står ikke i den norske prislisten, og kommer aldri mer til å gjøre det. Så når jeg skriver DS 3, betyr det heretter el-utgaven som bærer tilnavnet E-Tense.

Stikker seg ikke fram

Forresten: rekk opp hånda alle som kjenner til bilmerket DS, har sittet i en DS (ikke Padda) eller faktisk eier eller har eid en?

Nei, det var ikke mange hender å skue. OFV-tall viser 1.426 registreringer siden den første DS ankom landet i 2015. Med 525 biler, hvorav 280 DS3 Crossback, nådde DS en foreløpig norsk topp i 2020. I 2022 stoppet antallet på 150 inkludert 72 DS 3 Crossback.

Gjort i Frankrike

Med oppgraderingen av DS 3 forsvinner tillegget Crossback. Samtidig er det ikke bare de synlige endringene i front, hekk og interiør som drar verden framover, men ny og forbedret elmotor i kombinasjon med ny batterikjemi gjør det mulig både å ta ut mer effekt av batteripakken og samtidig senke strømforbruket og øke rekkevidden.

DS gjør et poeng ut av at hele oppgraderingsjobben er gjort i Frankrike som svar på kritikken fra EU og NATO til bilindustrien om ikke å låse seg til kinesisk teknologi og leveranser.

80 km bedre rekkevidde

For DS 3 betyr endringene effektøkning fra 136 til 156 hk samtidig som WLTP-forbruket senkes fra 15,6 til 12,6 kWt/100 km. Endret kjemi øker batterikapasiteten fra 50 til 54 kWt (50,8 kWt netto). I sum forbedres bilens rekkevidde fra 320 km til 403 km når den utstyres med de mest rullevennlige dekkene.

Dette er kompromisset Stellantis nå velger for mange merker/modeller på fellesplattform med fossile modeller inntil nye modeller rulles ut på elbildedikerte plattformer a la VWs MEB-plattform.

Tar livet av rekkeviddekritikk

Om den økte rekkevidden faktisk er reell, så tar den livet av kritikken mot de franske elbilene om at deres rekkevidde på grunn av små batteripakker mer er tilpasset middelhavsklimaet enn nordiske forhold.

Vår sommertemperaturtest i spanske fjell endte på 17,1 kWt for dagen etter å redusere til 16,9 kWt med snittfart på 74 km/t. Alt dette er ganske langt unna oppgitte tall, men samtidig ganske nær kjente forbrukstall fra mange elbiler under hjemlige forhold.

En av få påkostede småbiler

Etter at Audi avviklet de minste bilmodellene og BMW kuttet i3, er DS 3 sammen med Mini blant ytterst få små premiummodeller i markedet.

Det gjør DS 3 interessant for dem som ikke nødvendigvis vil raskest mulig ut av lyskrysset, men som setter pris på god komfort, lavt støynivå og en kupe det oppleves trivelig å være i.

For DS har det også vært viktig å dyrke det franske og skille seg ut fra tysk tankesett. Kvinner som kundegruppe veide tungt både i den opprinnelige utviklingen og nå i oppgraderingen av DS 3.

LED Matrix

Oppstrammingen av bilens front bidrar til bedre aerodynamikk og inneholder LED-lys som kan oppgraderes til matrix-funksjon som tilvalg.

Ny infotainment-teknologi gir mange valg, ikke minst via «Only You», en assistent-tjeneste som åpner for et rikt utvalg av kulturelle- og kulinariske tilbud, men som i Norge begrenses til dekkhotell og erstatningsbil uansett årsak til driftsstans.

Samtidig lurer jeg på hvorfor bilprodusentene jevnlig må finne opp alt teknologigigantene for lengst har gjort seg gode på? Som eksempelvis navigasjon når den beste veihjelpen allerede befinner seg på telefonen?

Urbanist

Med lengde på 4,12 meter konkurrerer DS internt i konsernet med oppmerksomhet fra Peugeot 208, Citroën C3 (droppet i Norge), Opel Corsa og Opel Mokka. Med kampanjeprisstart på snaut 360.000 kroner, kan også flere MG-modeller gjøre det norske livet surere for DS 3 E-Tense enn vinterklimaet.

Den svært begrensede plassen i baksetet og det faktum at bilen heller ikke trekker noen form for tilhenger, mangler skiluke og plass til ladekabler under panseret, gjør den til en urbanist for unge samt godt voksne som gjerne kjører litt andre veier enn der hovedstrømmen beveger seg.

Fakta DS 3 E-Tense

Pris fraKr. 358 900
Pris testbilKr. 388 900
MotortypeElektrisk
Motor foran156 hk/260 Nm
Motor bakIngen
Samlet ytelse156 hk/260 Nm
Batteri (brutto/netto)54,0/50,8 kWt
Lading DC/AC100/11 kW
Drivlinje1A, forhjulsdrift
0-100 km/t9,0 sekuner
Toppfart150 km/t
CO2/NOx0 g/km
Strømforbruk12,6 kWt
Rekkevidde (WLTP)403 km
Dimensjoner (L/B/H)412/179/153 cm
Akselavstand256 cm
Bilvekt1 550 kg
Bakkeklaring17,0 cm
Tilhengervekt0 kg
Bagasjerom foranIngen
Bagasjerom bak350 - 1 050 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAP***** (2019)
Kilde: Produsent/OFV

Powered by Labrador CMS