Dette er Peugeot E-308 SW, en familiestor stasjonsvogn som gir flere valgmuligheter i det elektriske bilvalget.

SMAKT PÅ: Peugeot E-308 SW og E-208

Peugeots nye ansikter

Etter i noen år å ha vært bakpå satser Peugeot offensivt for å vinne flere venner i Norge. På programmet står viktige E-3008 og den familiestore stasjonsvognen E-308 SW.

Publisert

Først publisert i bladet BilAutofil nr. 1-2024

Priser og data var riktige da bladet ble trykket, men kan ha endret seg siden.

Når Peugeot gjør som blant andre Volkswagen, Hyundai og Lexus og kutter alle fossile og hybride personbiler i Norge fra 2024, er det fire modeller som i hovedsak skal dra lasset i 2024:

* E-3008
* E-2008
* E-308/308 SW
* E-208

Peugeot E-3008 blir første modell-lansering bygd på Stellantis nye plattformlest som i ulike varianter danner underbyggingen for alle konsernets fremtidige el-drevne modeller uansett i hvilken verdensdel de skal produseres og selges. Prisen er nå klar: fra 428.900 kroner med 210 hk, 73 kWt batteripakke, 160 kW ladefart, 525 km rekkevidde og 3 kW V2L-uttak.

Med STLA Medium-plattformen i bunnen og standard batteri øker rekkevidden til rundt 500 km mens henimot 700 km rekkevidde antydes med Long Range-pakken. De første variantene til Norge vil være forhjulsdrevne og utstyrt med standard batteri.

Fra 2025 utvides E-3008-programmet med firehjulsdrift, alternativt ekstra lang rekkevidde. Bilen bygges også med mild hybrid-teknologi, men de variantene droppes i Norge.

Er på plass

E-2008 er allerede her i oppgradert utgave med bedre rekkevidde og mer motorkraft som viktigste endring. I den nye motoren økes ikke bare effekten fra 136 til 156 hk, men motoren sløser også mindre mer energien. I kombinasjon med forbedret batterikjemi som gjør det mulig å hente ut 51 kWt netto av batteriet (55 kWt brutto), økes oppgitt rekkevidde til drøyt 400 km.

Denne drivlinjen underbygger i utgangspunktet alle Stellantis-modeller på samme plattform enten de heter Peugeot, Citroën, DS, Opel, Jeep eller Fiat.

Unntaket er kombiutgaven E-208 som med samme motoreffekt har litt mindre tilgjengelig energi og derfor mister rundt 10 km rekkevidde. Men E-208 klarer likevel 400 km på en god dag.

Peugeot løfter stasjonsvognen fram som en gest til dem som ser det elegante i lavbygde biler med god plass til bagasje.

Når dette leses ruller allerede de første eksemplarene av E-308 på norske veier. Bilen er i prinsippet den samme som ladehybridene, men kun med strøm på tanken. Igjen: 156 hk, 260 Nm og 410 km rekkevidde.

SW = stasjonsvogn

Etter nærmest å være utradert av SUV-ene og ikke utgjøre mer enn to prosent av fjorårets personbilvolum, løfter nå Peugeot stasjonsvognen E-308 SW fram som en gest til dem som ser det elegante i lavbygde biler med god plass til bagasje. Fram til i år våget kun MG og NIO å ta elektriske stasjonsvogner til Norge, men parallelt med 308 SW lanserer Peugeot-eier Stellantis også Opel Astra Electric Sports Tourer, sistnevnte bygd over identisk lest som 308 SW.

Senere å år kommer det ytterligere tre elektriske stasjonsvogner: Audi A6, BMW i5 og VW ID.7.

Det tøffe markedet og et klart ønske om å ta igjen de fire siste årenes markedsandelstap fra 4,0 til 1,9 prosent, forklarer hvorfor Peugeot allerede før de første eksemplarene av kombien E-308 har nådd kundene, senker prisen med 30.000 kroner, til 388.900 kroner. SW-varianten koster 10.000 kroner mer og kryper følgelig under 400.000 kroner.

(saken fortsetter)

Dette er Peugeot E-308 SW, en familiestor stasjonsvogn som gir flere valgmuligheter i det elektriske bilvalget.
Lite ratt og eget bryterpanel for klimaanlegget.
Peugeot-varemerke med skjerm over rattet.
Plass til ladekabler under gulvet.
E-208 - oppgradert og tøff småbil.
Mer krefter og bedre rekkevidde i E-208.
Instrumentskjerm plassert over rattet eliminerer behovet for headupdisplay.
Begrenset plass for voksne.
Delvis skjult konstantfartsholder.

Verd hver krone

Fra mitt ståsted er det ingen tvil om at SW-tillegget forsvarer hver ekstra krone. Selv om plattformen i basis er den samme som for E-208/E-2008/E-308, holder det med 156 hk-motoren. Bilen er på fransk vis komfortorientert, passe morsom å kjøre og har Stellantis-konsernets mest cockpitorienterte førermiljø med lite ratt og instrumentskjermen plassert i siktlinje over rattringen hvilket eliminerer behovet for headupdisplay. LED Matrix har den også.

Rekkevidde på litt over 400 km kunne vært bedre, 4x4 står ikke på noen tilvalgliste, men alvorligst: bilen godkjennes ikke for å trekke tilhenger. På krokfestet vil det kun være tillatt å frakte sykler og eventuelt annet som knapt veier noe.

For en typisk familiebil som E-308 SW trekker tilhengerfestefraværet ned og gjør bilen mindre interessant for de hundretusener av norske bileiere med en eller flere tilhengere parkert på tunet.

Tilhengerproblematikken elimineres med E-3008. Den trekker det de fleste har behov for å henge etter en stor kompaktbil.

Fakta

E-208E-308 SWE-3008
GTGTAnnure
Pris fra*Kr. 343 900Kr. 398.900Kr. 428.900
MotortypeElektriskElektriskElektrisk
Motor156 hk/260 Nm156 hk/270 Nm210 hk/345 Nm
Drivlinje1A, forhjulsdrift1A, forhjulsdrift1A, forhjulsdrift
0-100 km/t8,2 sekunder10,5 sekuner8,8 sekunder
Toppfart150 km/t170 km/t170 km/t
Batteri (netto)48 kWt51 kWt73 kWt
DC-lading100 kW100 kW160 kW
Ladefart 20-80% (fabrikk)25 min30 min30 min
Strømforbruk (WLTP)14,0 kWt15,1 kWt16,7 - 17,4 kWt
Rekkevidde (WLTP)410 km521 km512 - 527 km
Dimensjoner (L/B/H)406/177/145464/186/144 cm452/190/164 cm
Akselavstand254 cm273 cm274 cm
BakkeklaringIkke oppgitt14,0 cm19,8 cm
Bilvekt1 455 kg1 716 kg2108 kg
Nyttelast380 kg384 kg457 kg
Tilhengervekt0 kg0 kg1 200 kg
Bagasjerom foran0 liter0 liter0 liter
Bagasjerom bak265 liter548 - 1 574 liter520 - 1 480 liter
Bilgaranti/km5 år/100 000 km5 år/100.000 km5 år/100.000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km8 år/160.000 km8 år/160.000 km
MiljøklasseAAA
Euro NCAPIkke testet4 stjerner (2022)**Ikke testet
Kilde: Produsent *Ex levering (2024-priser)**Bensinvariant

Powered by Labrador CMS